Mijn ervaring met een digitale detox & 3 tips om minder online te zijn

Mijn ervaring met een digitale detox & 3 tips om minder online te zijn

Ik merkte de laatste tijd steeds meer dat mijn mobiel mij energie kostte in plaatst van energie opleverde. Zoals jullie weten heb ik al weinig energie, dus dit moest veranderen. Een digitale detox? Laat ik ook realistisch zijn, ik was wel een beetje verslaafd aan mijn mobiel. Nadat mijn moeder zelfs aangaf dat ze vond dat het goed voor mij zou zijn om gewoon even een pauze in te lassen van de prikkels van mijn telefoon ben ik meteen gestopt. 

Digitale detox

Ik ben na de woorden van mijn moeder mijn mobiel meteen uitgezet. Ik wist dat ze gelijk had. Soms heb je gewoon een schop onder je kont nodig. Ik dacht, als ik het uitstel tot morgen doe ik het waarschijnlijk niet. Mijn vakantie is voor mij het ideale moment om te rusten, maar ik merkte dat mijn hoofd constant bezig was en ik eigenlijk de hele tijd op mijn mobiel zat. Met als gevolg dat ik soms mijn mobiel twee keer per dag moest opladen. Gekkenwerk toch? Jelle gaf in zijn boek ‘Verlangen naar minder’ al aan dat onze mobiel alleen maar prikkels geeft waardoor je niet in het nu kan leven. Daarnaast mediteer ik redelijk veel. Dus, aan de ene kant ben ik geïnteresseerd in minimalisme en vind ik mediteren heel fijn, maar aan de andere kant kan mijn mobiele gebruik hier niet tegenop. De balans was weg.

Balans terugvinden

Mijn drie tips om de balans terug te vinden:

  1. Stop rigoureus

Ben je van plan om een digitale detox te ondernemen, stop dan meteen goed. Leg je mobiel weg of zet hem uit en vind de discipline om je mobiel ook echt niet op te pakken. Wil je iets zoeken, gebruik dan even je laptop, dan word je minder snel verleid om je WhatsApp te openen. Ik heb mijn mobiel op mijn bureau laten liggen en op slaapstand (iPhone) gezet, maar niet helemaal uit. Ik wilde wel bereikbaar blijven voor mijn ‘favorieten’ in mijn telefoon.

  1. Minimaal 2 dagen

Een dag vond ik niet voldoende om af te kicken van mijn telefoon. Ik mekte na de eerste dag dat ik het erg fijn vond en ik nog een dag nodig had. Na de tweede dag wilde ik nog een dag doorgaan. Uiteindelijk heb ik drie dagen zonder telefoon geleefd. Ik raad je aan om minimaal twee dagen te doen, op deze manier word je je écht bewust van je gedrag omtrent je telefoon.

  1. Laat de verveling er zijn

Wanneer ik mijn verveel is het eerste wat ik doe doelloos op mijn mobiel scrollen. Toen ik mijn mobiel niet had kwam handelde ik sneller om bijvoorbeeld iets anders te doen. Wanneer ik aan het Netflix was en ik had hier eigenlijk geen zin meer in pakte ik niet mijn mobiel en bleef ik door kijken, nee ik bijvoorbeeld lezen of boodschapje doen. Ik had veel sneller door dat ik mij verveelde en kon daarom hiernaar handelen of het gewoon er laten zijn.

Wat is er veranderd

Mijn ervaring met mijn digitale detox is erg goed bevalen. Wat ik hierna veranderd heb is:

  • Ik heb mijn mobiel op mijn nachtkasje liggen omdat ik voordat ik ga slapen mediteer en ik mijn mobiel gebruik als wekker. Maar het eerste wat ik doe als ik wakker word is mijn mobiel pakken. Nu laat ik mijn mobiel vaak liggen en neem ik hem niet meer mee naar beneden wanneer ik ga ontbijten.
  • Ik leg mijn mobiel weg als ik tv ga kijken of een boek wil lezen.
  • Ik ben mij veel bewuster wanneer ik mijn mobiel (automatisch) pak en zet hem vaker uit.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips en ervaringen als je van plan bent om je mobiel en jijzelf vakantie te geven. Heb jij andere tips of je eigen ervaring die je wilt delen, laat dan een reactie achter hieronder in de comments!

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *