3 tips om faalangst je niet tegen te laten houden & gewoon te beginnen

3 tips om faalangst je niet tegen te laten houden & gewoon te beginnen

Ik ben bezig met een nieuw project, maar ik durfde tot voor kort niet te beginnen. Gedachtes als ‘iedereen vindt het vast een slecht idee’, ‘het moet wel meteen perfect’ en ‘ik ben hier niet goed genoeg voor’ hielden mij tegen. Hoe kun je dan toch beginnen aan iets waar je zo tegen op ziet? Ik kwam tot inzicht me dat mijn faalangst mij tegenhield. Het duurde even voor ik het doorhad aangezien mijn faalangst (gelukkig) al even op de achtergrond bleef. 

Faalangst

Vanaf groep 8/middelbare school heb ik veel last gehad van faalangst. Mijn lichamelijke situatie verslechterde in deze periode en ik wilde aan iedereen én aan mij zelf laten zien dat ik ‘gewoon’ naar school kon. De druk die ik er oplegde verminderde niet op het mbo, pas sinds hbo heb ik minder last van mijn faalangst. Beter naar mijn lichaam luisteren en op mijn eigen kunnen vertrouwen hebben de faalangst naar beneden gehaald. Tot aan paar weken geleden.

Minder dan wat?

‘Ik wil loslaten en minder perfectionistisch zijn’ vertelde ik tegen een vriendin. ‘Wat is minder?’ vroeg ze. Die vraag kon ik eigenlijk niet beantwoorden. Samen kwamen we op het idee om te visualiseren. Vragen die ik mijzelf kon stellen om te beginnen aan het project, wees specifiek;

  • Wat wil je?
  • Wat levert het op?
  • Hoe zou je je voelen als het hebt gedaan?
  • Hoe zou je je voelen als je de eerste stap zet?
  • Wanneer ga je dat doet?
  • Wat heb je hiervoor nodig

Door dit te doen kreeg ik het beeld dat het niet zo eng is om te beginnen als ik dacht. Wat is de eerste stap? Eén opdracht maken. Hoe voel je je dan? Tevreden. Wanneer ga je dat doen? Morgenvroeg. Die ochtend daarop ben ik begonnen, gewoon gaan zitten en die eerste kleine stap gemaakt. Ik voelde mij goed daarover, trots. Ik kreeg zelfvertrouwen en de angst werd minder.

faalangst3 tips

Om faalangst je niet tegen te laten houden kun je beginnen met visualiseren door bovenstaande vragen te beantwoorden. Creëer een beeld en kijk daarna naar de volgende tips:

  1. Behapbaar maken

Maak wat je moet/wilt doen niet te groot. Mijn project is redelijk groot, maar om te beginnen met één opdracht maakte ik het behapbaar. Iets anders wat je kunt doen is te beginnen met 1 minuut wat je wilt doen. Kijk hoe dat voelt en of je misschien verder gaat of de dag erop weer 1 minuut doet.

  1. Gedachte ordenen

De faalangst die in je hoofd zit gaat vaak gepaard met gedachten die je onbewust tegen houden en de angst veroorzaken. Mijn tip is om vrij te schrijven. Pak een leuk notitieboekje en zet je wekker op 10 minuten en schrijf wat in je opkomt. Dit hoeft niet perfect grammaticaal te zijn en je mag pas teruglezen als de wekker is af gegaan. Wat valt je op? Zijn de dingen die je denkt eigenlijk wel waar?

  1. Stel je zelf de vraag wat is het ergste wat er kan gebeuren? Is het antwoord waar?

Mijn faalangst hield mij tegen zodat ik niet durfde te beginnen want ‘wat zouden anderen hier wel van denken?’ ‘Ik ben hier niet goed genoeg voor?’ Is dat waar? Nee, ik kan het wel en ik doe het voor mijzelf. Want mensen vinden mogen ze naar het politiebureau brengen.

De afgelopen weken hield mijn faalangst mij tegen en de afgelopen dagen ben ik door middel van bovenstaande tips begonnen aan mijn project. Omdat ik dat wil en omdat ik dat kan. En wat als het niet uitpakt zoals ik dat zou willen? Dan heb ik in ieder geval nu al erg veel geleerd. Kijk maar naar bovenstaande tekst. Hoe pakken jullie je faalangst aan? Hier is een berichtje over mediteren wat je misschien ook interessant vindt! 

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *