Chronische vermoeidheid: verbeter je dag met deze 5 tips

chronische vermoeidheid

Chronische vermoeidheid houdt in dat je altijd moe bent. Wanneer mensen aan mij vragen hoe dat voor mij voelt, zeg ik altijd “wanneer jij op een dag 10 dingen kunt doen, kan ik er van die dingen maar 5 doen”. De afgelopen jaren heb ik mijn lichaam steeds beter leren kennen en hier maak ik dan ook volop gebruik. De 5 tips die ik vandaag deel zijn voor mij dingen waardoor ik makkelijker de dag door kom omdat ik naar mijn lichaam heb leren luisteren.

Chronische vermoeidheid

Iedereen heeft wel eens last van langdurig vermoeid, maar niet iedereen lijdt aan het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS). Meer dan 2% van de bevolking last van chronische vermoeidheid, moeheid die je dagelijks ervaart en niet meer weg zal gaan. Mijn chronische vermoeidheid komt omdat ik 30% minder longinhoud heb, jij hebt 100%, ik 70%. Hierdoor ben ik dus dagelijks vermoeider. Dit blijft stabiel zolang ik geen longontsteking krijg, samen met mijn doctoren proberen we dit dan ook te voorkomen. Door mijn vermoeidheid blijf ik opzoek naar dingen die ik wel kan of zoek ik naar een manier om iets toch te kunnen doen, denk in mogelijkheden! Ik ben me er steeds meer van bewust dat hoe ik mijn dag inplan een grote impact heeft op mijn lichaam. Daarom zijn er een aantal dingen waar ik rekening mee houd, om zo makkelijk mogelijk de dag door te komen.

5 tips

1. Ritme & structuur

Dagelijks laat ik mijn wekker op hetzelfde tijdstip afgaan, ook in vakanties. Al maak ik vaak wel uitzondering voor zondagen :). Dit is vaak rond 07.30 uur. En dagelijks ga ik rond hetzelfde tijdstip naar bed, 21.30 uur, en ga ik slapen rond tijdstip 22,30 uur. Deze ritme geeft mijn lichaam de mogelijkheid om zich daaraan aan te passen. Dit maakt het makkelijker om op te staan en in slaap te vallen. Ik heb een week geprobeerd om geen wekker te zetten, daar voelde ik mij niet fijn.. Ik weetdat ik ongeveer 8 uur slaap fijn vind, dan ben ik wel uitgerust maar word ik niet duf. En deze ritme zorgt voor structuur in mijn dag en mijn leven. 

2. Ken de signalen van je lichaam

Door bewust naar mijn lichaam te luisteren (wat ik vooral heb geleerd door te mediteren) weet ik de signalen van mijn lichaam wanneer het te veel word. Ik zal eerlijk toegeven dat ik hier niet altijd naar luister, beetje eigenwijs… Mijn signalen zijn 

  • snel geïrriteerd
  • slechte stoelgang 
  • veel hoofdpijn. 

Deze signalen gaven aan mij aan dat ik rustig aan moet doen.

3. Positieve energie

Ondanks dat je soms moe bent, kan het soms verrassend genoeg juist energie geven als je iets gaat doen. Positieve energie noem ik dat. Bij bijna alle keuzes, wat betreft iets wel of niet doen, kun je de volgende vraag stellen: krijg ik hier positieve energie van? Bij het antwoord JA! ga ik mijn best doen om te gaan of datgene te doen. Of ik verzin een manier om het toch te doen, zoals maar even gaan of kijken of je het een week later ook kan doen. Is het antwoord NEE vraag jezelf dan af; waarom zou ik dit gaan doen? Als je het eigenlijk helemaal niet wil en kunt. Bewaar die energie lekker en kijk als het echt moet of je hulp kan vragen om het toch te doen.

4. Wees lief voor jezelf

Wees lief voor jezelf is wel een beetje mijn motto. Dit houd voor mij in: je mag nee zeggen, je mag fouten maken & geef jezelf de ruimte om naar je lichaam te luisteren. Je mag een hele dag niks doen en Netflixen! Wees duidelijk en eerlijk naar jezelf, dat is heel moeilijk, maar ook heel fijn als je het leert. Niet dat ik het altijd even goed kan, maar stapje voor stapje! 

5. Powernaps

Een lange tijd heb ik gedacht, het is wat het is. Je kunt er niks aan doen, ik ben gewoon moe. Tot het moment dat ik middagdutjes vaker ging toepassen. Vaak ging ik alleen tussen de middagen slapen als ik ziek was of als ik moest herstellen van een periode dat ik ziek was geweest. Maar nooit echt wanneer ik ‘beter’ was.  Ik noem het een powernap, omdat dat het letterlijk is, een korte slaap wat ik energie van krijg. Ik kom zo de dag veel makkelijker door, lees hier meer tips over o.a. hoelang een powernap moet duren voor beste resultaat.

Ga zelf aan de slag en leer wat voor jou werkt om zo makkelijker de dag door te komen met chronische vermoeidheid.

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.