Dankbaarheid maakt gelukkiger & 3 praktisch tips om te oefenen

dankbaarheid

“Genieten draait voor het grootste deel om dankbaarheid” las ik laatst in het boek Hygge van Meik Wiking (In het boek wordt de Deense kunst van het leven beschreven). Meik legt uit dat we dingen niet voor lief moeten nemen. Dankbaarheid is namelijk meer dan ‘dank je wel’ zeggen. Het gaat erom dat je in gedachte houdt dat je nú leeft en dat je stilstaat bij het moment. Misschien een beetje cliché? Maar uit onderzoek is gebleken dat het beoefenen van dankbaarheid van invloed is op je geluk. Dus, ik vroeg mij af ‘waarom sta ik hier niet zo vaak bij stil?’.

Dankbaarheid

Een vriendinnetje van mij heeft altijd een notitieboekje bij haar, helemaal vol geschreven met van alles en nog wat. Toen ik haar vroeg wat ze nu eigenlijk écht dagelijks opschrijft vertelde ze over dat ze schreef over waar ze dankbaar voor was. In diezelfde week las ik in 4 dagen het boek Hygge uit en begon ik ook nog aan het boek Steeds leuker, in beide boeken speelt dankbaarheid een grote rol. Toen dacht ik van waarom doe ik dat niet? Ik zag namelijk wel een aantal voordelen van meer dankbaarheid:

  • Focus op waar je van hebt genoten, in plaatst van op de pijn/vermoeidheid.
  • Je kunt altijd even naar eerdere dankbaarheden kijken als je niet zo lekker in je vel zit.
  • Wanneer je het gevoel hebt dat je niks doet, kijk je terug op je dag en zie je dat er juist wel momenten waren waarop je hebt genoten.

dankbaarheid

3 praktische tips

Hoe begin je? Goede vraag, ik vertel in drie tips hoe ik ben begonnen met dankbaarder zijn.

  1. Maak er een kleine gewoonte van: zorg dat je net als mijn vriendinnetje een notitieboek bij de hand hebt. Of zoals ik doe, in mijn planner ruimte maken om dankbaarheden op te schrijven. Ik heb ook gezorgd voor een moment in de dag dat ik dit doe, namelijk aan het einde van de dag.
  2. Het hoeft niet grootst te zijn: je hoeft niet alleen maar dankbaar te zijn voor de ‘grotere’ dingen in het leven. Je mag ook dankbaar zijn voor kleinere dingen, zoals een lekkere kop koffie of een goed boek. Dat was een klein eureka momentje voor mij.
  3. Sociale media: misschien een beetje raar, maar mij zet het altijd aan het denken als ik sociale media gebruik. Gebruik sociale media om je dankbaarheid te uiten. Ik doe bijvoorbeeld op Instagram in mijn story’s vaak de hashtag dankbaar (#dankbaar) gebruiken. Wanneer ik iets in mijn story’s zet zijn het vaak dingen die ik op dat moment doe, wanneer je #dankbaar op dat moment toepast ben je bewust bezig dat je dankbaar bent voor dat ene moment.

dankbaarheid

Geniet meer van je dag

Zoals eerder is beschreven is uit onderzoek gebleken dat het beoefenen van dankbaarheid van invloed heeft op je geluk. Ik merk dat serieus, dat meen ik echt! Jullie weten dat ik chronisch ziek ben, moe zijn en pijn hebben is onderdeel van mijn dag. Om bewuster om te gaan met waar ik dankbaar voor ben voel ik mij positiever. Een voorbeeld uit de praktijk: wanneer ik veel pijn ervaar, zie ik vaak niet de positieve kant van die dag. Maar als ik dan nadenk waar ik dankbaar voor ben, kan dat al gauw een glimlach op mijn gezicht toveren. Het haalt dat scherpe randje weg van die dag, de pijn. Zo kan ik steeds beter genieten van alle dagen.

Ik stelde de vraag aan mijzelf ‘waarom sta ik hier niet zo vaak bij stil?’. Ik stel voor dat jij ook deze vraag aan jezelf stelt. Het is voor iedereen erg goed om bewuster te zijn van waar je dankbaar voor bent. Hoe bewuster je bent hoe makkelijker het is om dankbaarheid toe te passen in je dag. Wees dankbaar en geniet.

Liefs, Fenna

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.