FODMAP vriendelijke salade: perfect voor warme dagen

FODMAP vriendelijke salade

Het blijft een uitdaging om lekkere én makkelijke recepten te vinden, daarom deel ik graag mijn bevindingen: FODMAP vriendelijke salade! Ideaal voor warme dagen, erg fris, vult goed door de makreel én zelfs mijn vader vindt het lekker. Sinds ik bezig ben met FODMAP vriendelijk eten heb ik veel minder last van PDS klachten. Erg fijn! 

FODMAP vriendelijke salade

Wil je meer lezen over het onderwerp PDS? Lees dan hier meer artikelen. Door lang te denken ‘ik heb andere lichamelijke beperkingen waar ik me zorgen over maak en mijn darmen horen hier niet bij’, heb ik het probleem lang ontkend. Ik had niet door hoeveel invloed mijn darmen hebben op mijn energielevel of op hoe ik me voel. Maar ook de belemmering die ik ervaarde om niet te eten omdat ik bang was voor wat me te wachten stond. Ik wist niet hoeveel impact mijn darmen hadden op mijn leven tot dat ik er aandacht aan ging besteden. Door meer te leren over FODMAP en PDS heb ik het nu meer in de hand en voel ik me beter. Het boek, ‘De FODMAP-vriendelijke keuken’, heeft daar heel goed bij geholpen! De makreel salade is ook gebaseerd op een van de gerechten uit dat boek.

Lees ook:

Ingrediënten makreel salade

Wil jij nu ook een frisse makreel salade maken voor twee personen? Dan heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • Venkel, 1 stuk
  • Komkommer, 1 stuk
  • Gerookte makreel, 2 grote filets
  • Radijsjes, 4 stuks
  • Sinasappel, 2 stuks
  • Appel wijnazijn, 2 el
  • Olijfolie, 2 el
  • Dille, grof gehakt óf een kruidenmix waar dille inzit. Ik gebruik bijvoorbeeld deze mix.

Wat moet je doen?

  • Rasp de schil van de sinaasappels (wel eerst schoonmaken)
  • Verdeel het vruchtvlees in partjes en verwijder het wit en de velletjes. 
  • Maak de venkel en komkommer schoon en snijd de venkel in stukjes en snijd met een kaasrasp de komkommer in lange slierten. Ik halveer de komkommer altijd nog, zodat je slieten wel lang blijven, maar makkelijk eetbaar. 
  • Snijd de radijsjes in dunnen schijfjes.
  • Scheur de makreel in kleine stukken.
  • Leg alle bovenstaande ingrediënten en een diep bord en strooi de rasp van de sinaasappel erover heen. 
  • Voor de dressing doe je in ieder bord 1 el appel wijnazijn en olijfolie en strooi een beetje dille er overheen. 

Klaar is kees! Lekker is als je de salade eerder maakt en in de ijskast zet. Zo wordt de sinaasappel lekker koud en is de FODMAP vriendelijke salade nog frisser.

Wat is jouw lievelingssalade, die FODMAP vriendelijk is? Laat een reactie achter in de comments, onderaan dit artikel!

Liefs, Fenna

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

2 Reacties

  1. 20 augustus 2020 / 14:24

    Ik ben nog maar net begonnen met dat fodmap, dus is het even zoeken naar wat ik mag en ook nog lekker vind. Maar dit ziet er heerlijk uit! Op de radijsjes na dan, daar hou ik niet zo van. 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief