fbpx

Goede gewoontes aanleren: lukt sneller als je het als positief ervaart

goede gewoontes aanleren

Goede gewoontes aanleren lukt sneller als je het als positief ervaart. Als je ervaart dat het je goed doet, als je ervaart dat je het fijn vindt! Omdat te kunnen ervaren moet je het natuurlijk wel eerst uitproberen. En daar ligt vaak het eerste struikelpunt.

Goede gewoontes aanleren

Er wordt vaak, terecht en onterecht, gedacht dat je voor nieuwe gewoontes aanleren je discipline nodig hebt. Natuurlijk heb je doorzettingsvermogen nodig om een goede gewoonte te aan te leren, maar minder dan je denkt! Wanneer je eenmaal met jezelf afspreekt ik ga mediteren, ik begin met dagelijks wandelen of ik ga minder op mijn telefoon kijken… dan is het moeilijkste om de eerste dag te beginnen. En jezelf er aan te herinneren, wanneer je bent vergeten een stuk te wandelen, je het wél gaat doen. De eerste stap is het moeilijkste, wanneer je eenmaal de afspraak met jezelf doorzet komt discipline pas van pas. Maar als je zegt “ik heb geen discipline”, dan heb ik goed nieuws, dat hoeft ook niet! Wanneer je ervaart, bij mij vaak na drie of vier dagen, dat de verandering je goed doet, wordt het makkelijker om het vol te houden!

Lees ook:

Het lukt sneller als je het als positief ervaart

De afgelopen tijd heb ik ook goede gewoontes, bewust en onbewust, mezelf aangeleerd. Zoals:

  • Drie tot vier keer per week yoga.
  • Telefoon om 20.00 uur wegleggen en pas nadat ik klaar ben (aangekleed/ontbeten) rond 08.00 uur weer erbij pakken. 
  • Mijn wekker in de ochtend zet ik niet meer sinds kort. 
  • Wandelen, rond de 6.000 per dag. 

Yoga heb ik als probeersel getest, met een challenge van 30 dagen yoga ben ik begonnen en ik ervaarde hoe fijn ik het vond en hoe goed mijn lichaam erop reageerde dat ik het bijna een jaar later nog steeds yoga meerdere malen per week beoefen.

Mijn telefoon, ik had een heel goed ritme en toen ik het huis uit ging sloop die telefoon overal weer tussendoor. En ik begin mijn dag graag rustig én ik eindig hem graag rustig, dus die telefoon moest weer weg. 

En mijn wekker, ik was helemaal klaar met mijn wekker eigenlijk dus bedacht ik me, waarom zet ik hem dan? Uit gewoonte… dus heb ik een week getest wat er gebeurde als ik mijn wekker niet zet en werd nog steeds rond hetzelfde tijdstip wakker, maar veel relaxter!

Wat betreft de 6.000 stappen, dat is per ongelijk gegaan eigenlijk, had ooit wel gedacht “6.000 is wel een mooi getal, dan moet ik naar buiten maar hoef ik geen uren te lopen”. Maar eigenlijk pas kort ervaar ik hoe makkelijk het tegenwoordig gaat om die stappen te halen. Terwijl voorheen ik er vaak moeite voor moest doen én nu doe ik het gewoon.

Goede gewoontes aanleren met deze 5 praktische tips:

  1. Begin zo klein mogelijk. Wil je mediteren? Begin met 1 minuut. 
  2. Spreek met jezelf een tijd af. Mediteren? Na het ontbijt. 
  3. Ervaar de verandering! Schrijf bijvoorbeeld op wat je ervaart of deel het met iemand. 
  4. Pas de gewoonte aan naar jezelf, na het ontbijt geen fijn moment, verander het!
  5. Blijf onthouden waarom je de gewoonte wilt aanleren om op langer termijn toegewijd te blijven!

Stap voor stap en je kunt veel meer dan je denkt! Deel je je ervaringen hieronder in een reactie, ik ben erg benieuwd!

Liefs, Fenna

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: