Invloed op stress verminderen & lichamelijk stress signalen

Invloed op stress verminderen

Feit: je hebt invloed op stress verminderen! Hoe doe je dat & wat doet stress eigenlijk met je lichaam? Meer over stress signalen en invloed op stress vertel ik je in dit artikel. Ik kan er niet omheen dat iedereen stress ervaart. Maar eerst, wat doet stress lichamelijk met je?

Invloed op stress verminderen

Invloed op stress verminderen, dat kan! Laat ik beginnen met dat stress een vaag begrip is en voor iedereen anders. Je hebt gezonde stress, spanning die je voelt voor een hoogte punt waardoor je extra alert bent. Natuurlijk heb je ook ongezonde stress, spanning die lang aanhoudt en verschillende klachten kan veroorzaken. Nu kan ik tegen je zeggen dat je vaker nee moet zeggen of dat je niet zo mag piekeren. Omdat het mijzelf ook niet lukt om stress te verminderen is dat niet echt eerlijk. Het goede nieuws is dat je hier zelf invloed op hebt. Belangrijk om te weten is wat de stresssignalen zijn die jouw lichaam af geeft en wat jou helpt.

Wat doet stress lichamelijk met je?

Belangrijk is om je bewust te worden van de stresssignalen die jou lichaam geeft. Je hebt invloed om stress verminderen, maar eerst moet je weten hoe je lichaam stress ervaart. Luister goed naar je lichaam en ervaar wat je lichaam eigenlijk altijd doet in stresssituaties. Hierdoor leer je stress in je lichaam snel herkennen en kun je stress verminderen. Veel voorkomende stresssignalen zijn:

  • Oorsuizen

Oorsuizen of een piep in de oren ervaar ik vaak zelf bij stress. Ik was mij eerst niet van mij bewust dat dit een stresssignaal is van mijn lichaam. Tot dat ik bij het BNN programma Sophie mentaal in de kreukelsleerde over de combinatie van oorsuizen en stress. Ik wil je niet afschrikken, maar dit is een serieus signaal. Negeer je dit te lang dan kan het een blijvende piep worden.

  • Hoofdpijn of druk ogen

Ooit van een oog burn-outgehoord? Ik ook niet tot een tijdje geleden. Het bestaat echt. Je ogen geven aan dat het ze de bedschermen zat zijn of de combinatie van op je telefoon en tv kijken te veel wordt, vaak in combinatie met stress. Dit veroorzaakt een drukkende pijn achter je ogen. Daarnaast, misschien iets minder verrassend, is hoofdpijn ook een duidelijk signaal van stress.

  • Stoelgang

Is je stoelgang totaal de weg kwijt? Gebeurd er niks of juist te veel? Je lichaam geeft aan dat het te veel voor je wordt.

  • Vermoeid of slaapproblemen

Veel moe en prikkelbaar door slaapproblemen zijn bekende signalen die je lichaam afgeeft bij te veel stress. Tips voor een betere nachtrust vind je hier.

Invloed op stress verminderen = naar lichaam luisteren

Door bewust te worden van de specifieke signalen die jouw lichaam geeft kun je de stress verminderen. Je kunt hierdoor sneller handelen en beter naar je lichaam luisteren. Het is namelijk niet dat de signalen elke keer veranderen. Als je erkent dat je stresslevel hoger is dan normaal kun je hier op inspelen. Door het volgende te doen:

  • Mediteren

Ik mediteer dagelijks (type ik vol trots). Meestal 5 minuten voordat ik ga slapen. Het perfecte moment om bewust bezig te zijn met mijn lichaam en mijn gedachtes. Voor mij is mediteren ook het middel waardoor ik bewuster ben geworden van de stresssignalen die mijn lichaam geeft. Wanneer ik meer stress ervaar mediteer ik vaak ook overdag, voordat ik begin met lunchen. Mediteren wordt op deze manier een rust moment en een mini oplaadmoment.

  • Bewegen

Het klinkt zo simpel, ga even naar buiten als je hoofd overloopt van je to-do lijst. Toch is het vaak erg lastig om te doen. Help jezelf herinneren dat je juist na 20 minuten buiten te zijn geweest meer energie hebt dan wanneer je het niet doet. Ook dit is een mini oplaadmoment en perfect op je gedachte te ordenen. Mijn tip, laat je muziek uit en geniet van het buiten zijn.

  • Magnesium

Wellicht is het je al bekend, magnesium helpt tegen stress. Magnesium slikken of verwerken in je eten (zoals spinazie, noten, avocado’s of bananen) in stressperiodes is erg verstandig omdat het je lichaam geen magnesium aanmaakt tijdens stress. Dus, magnesium heb je nodig tijdens stress maar je lichaam maakt het niet meer (voldoende) aan. Hier kun je dus extra opletten.

  • Probiotica

Heb je tijdens stress veel last van je darmen? Dan kan Probiotica helpen. Vind je het lastig om pillen te slikken dan kun je ook Kefir drinken. Hier zit hetzelfde stofje in als in Probiotica.

  • Gedachte opschrijven

Je overvolle to-do lijst die op je ligt te wachten of mensen die iets van je verwachten kan te veel worden. Wees eerlijk tegen jezelf en schrijf het op. Schrijf het van je af en creëer tegelijkertijd overzicht. Ook dit kan je helpen om je bewuster te worden van de situatie. Stress, ervaar, leer en herhaal.

Met bovenstaande adviezen hoop ik dat je bewust wordt van de invloed die jij hebt op stresssituaties en invloed om stress te verminderen die jij hebt. Laat mij weten in de comments hoe jij stress vermindert. Hoe reageert jouw lichaam reageert op stress en welke invloed oefen jij uit op de situatie?

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.