Intermittent fasting: hoe begin je & mijn ervaringen + tips

intermittent fasting

Ruim 1,5 maand ben ik nu bezig met mijn intermittent fasting traject. In dit artikel lees je hoe ik ben begonnen, de voordelen van intermittent fasting, mijn ervaringen en tips. Ik ben van zes keer eten op een dag naar ongeveer drie keer gegaan. Het dat was gemakkelijker dan ik had verwacht. Maar waar begin je & wat moet je weten voordat je begint?

Belangrijk: Ben je zwanger, geef je borstvoeding, onder behandeling, gebruik je medicijnen die je moet innemen met voeding, jonger dan 21 of heb je aanleg voor eetstoornissen? Sla deze techniek dan over of overleg met je arts. Vasten is op dit moment mogelijk niet geschikt voor jou.

Wat is intermittent fasting

Intermittent fasting (afgekort: IF) is geen echt dieet. Het schrijft niet voor wat je eet maar wanneer en hoe lang je wél en niet eet. Het doel is niet per se afvallen, maar anders eten. Er zijn verschillende vormen maar in het algemeen eet je alleen tussen bepaalde tijden (eetvenster genoemd), en vast je tijdens de overgebleven tijd. Bij het vasten eet je niets maar mag je wel nog water, thee of koffie drinken. De bekendste vorm van intermittent fasting is het 16/8 schema. Hierbij eet je 8 uur op een dag, en vast je 16 uur (waaronder tijdens het slapen). Ikzelf kies voor de gematigde versie, namelijk tussen 12:00 tot 20:00 uur eten. En dus tussen 20.00 en 12.00 niet eten. Hierbij sla ik mijn ontbijt, tussendoortje in de ochtend en avond over. Ik at voorheen namelijk zes keer op een dag. En is mijn lunch de eerste keer dat ik weer eet. 

Lees ook:

De voordelen van vasten

Het hele gebeuren over dat het ontbijt beste maaltijd van de dag is en dat je dat niet mag overslaan, is een beetje ouderwets. Daar zijn verschillende onderzoeken het over eens. Wat zijn dan de voordelen van vasten, een langere tijd niet eten:

  • Je lichaam wordt mogelijk gevoeliger voor insuline (dat is goed).
  • Je lijf verbrandt makkelijker vet.
  • Je weerstand krijgt mogelijk een tijdelijke boost.
  • Je verkleint mogelijk de kans op diverse nare aandoeningen.
  • Je krijgt waarschijnlijk trek in gezondere voeding.
  • Je verkleint mogelijk risico op aandoeningen in de hersenen.
  • Je breekt met je suikerverslaving.
  • Je leert je lichaam beter kennen.
  • Je wordt vrijer, omdat je beseft dat het helemaal niet zo erg is om een beetje honger te hebben.
  • Je kan erdoor gewicht mee verliezen.
  • Je PDS klachten kunnen worden verminderd.

Mijn vasten eetschema

Ik ben begonnen met steeds een uur verleggen, eerst in de avond en toen in de ochtend. Ik at meestal rond 22.00 uur nog een banaan, die ben ik van 21.00 uur en toen naar 20.00 uur terugbracht. Toen at ik om 20.00 vaak nog een banaan met lactose vrije yoghurt, omdat ik ‘dacht’ dat ik honger zou hebben. Dat heb ik nu niet meer nodig, ik eet om 20.00 uur alleen nog banaan. Daarna begon ik met de ochtend. In de ochtend ontbeet ik meestal rond 08.00. Dat heb ik verlegd door steeds een uur erbij te doen en om uiteindelijk om 12.00 uit te komen. Nu drink ik in de ochtend thee, twee kopjes koffie en gewoon water tussendoor. 

Intermittent fasting wordt makkelijker

Het is zeker niet makkelijk om zo je eetschema te verleggen, vooral de eerste week is moeilijk als je alleen nog maar eet tussen die 8 uur. Ik had heel erg het gevoel dat ik niks kon doen, qua wandelen. Want je hebt toch eten nodig om te wandelen, dat kun je toch niet op een lege maag?! Nou, het kan wel! Yoga, wandelen, alles :). 

Maar dit kost tijd, wanneer je er meer aanwendt vergeet je zelfs dat je niet hebt ontbeten. Zeker als je bezig bent in de ochtend met bijvoorbeeld werk, heb je er weinig tot geen erg meer in na paar weken. Gekke is, ik eet bijna hetzelfde voor de lunch nu als ik voorheen deed toen ik nog ontbeet. Wel moet ik rond 16.00 ook iets eten, anders trek ik het niet tot met het avondeten. 

Mijn ervaringen & wat merkte ik in mij lichaam

Wat heb ik in mijn lichaam gemerkt sinds ik ben begonnen met intermittent fasting? 

  • Ik heb veel minder last van PDS klachten. Door vasten hebben mijn darmen blijkbaar genoeg tijd om zich te resetten. Als ik iets ‘verkeerds’ eet wat mijn darmen niet kunnen handelen, dan heb ik wel gewoon last van PDS klachten. Maar mijn darmen zijn veel rustiger dan voorheen!
  • Ik voel me in de ochtend energiek. 
  • Als ik zin heb in iets lekkers, zoals chips, eet ik het niet meer in grote hoeveelheden. Ik kan makkelijker beetje pakken omdat het lekker is, dan me volproppen.
  • Het is mentaal ook rustiger. Ik hoef er nu bijna geen rekening meer mee te houden. Als ik honger krijg drink ik gewoon een glas water. Het is gewoon heel duidelijk.

Hoe nu verder?

Ik ben nu 1,5 maand bezig met 16/8 schema en ik wil er zeker mee door gaan. Wel merk ik door mijn PDS dat het niet altijd lukt om 16 uur te halen. Als ik bijvoorbeeld iets eet waar mijn darmen niet goed op reageren dan vind ik het lastig. Maar heb nu ook wel met mezelf afgesproken, zo is mijn lichaam nu eenmaal & daar moet ik naar luisteren. 16/8 is vaak vol te houden, maar mag er ook wel wat losser mee om gaan nu ik echt in het ritme zit. 

Heb jij al eens nagedacht om IF te proberen? Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen, laat een reactie achter hieronder in de comments!

Liefs, Fenna

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

4 Reacties

  1. 22 augustus 2020 / 16:28

    Fijn dat het zo goed werkt voor jou! Ik merk ook dat mijn buik stukken rustiger is. En ik verbaas me over de hoeveelheid energie die ik krijg door IF. Wat je zegt, een yogalesje op een lege maag is geen probleem. Ik word er juist energieker door!
    Met de hitte vorige week wel even gestopt, merkte dat ik wat extra energie nodig had. Nu weer lekker verder 💪🏼

    • 25 augustus 2020 / 09:10

      Hallo Ayla, helemaal mee eens! Vooral goed blijven luisteren naar je lichaam en pauze is beter dan stug doorzetten. Liefs, Fenna

  2. 29 augustus 2020 / 21:10

    Ik heb er weleens over gelezen en me afgevraagd of het wat voor mij zou zijn. ’s Avonds niet eten na het avondeten zou me prima lukken, maar mijn ontbijt overslaan lijkt me toch lastiger, zeker op werkdagen.

    • 3 september 2020 / 09:42

      Hallo Jacqueline, dat dacht ik ook! Maar juist op werkdagen vind ik het makkelijker om mijn ontbijt over te slaan. Omdat je bezig bent en daardoor minder met de tijd bezig bent. Het is zo weer tijd om wél te ontbijten/lunchen! Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief