fbpx

Zo vind je balans tussen werk, privé én lichaam!

ondernemen met chronische beperking

Ondernemen met een chronische beperking én balans vinden… Hoe doe je dat? Balans vinden tussen werk en privé is normaal al lastig, maar je balans vinden tussen werk, privé én je lichaam is een grote ontdekkingstocht. Ik vind het echt een ontdekkingstocht en ik denk dat ik daar ook mijn leven lang mee bezig ben om mijn grenzen te leren ontdekken.

Ondernemen met chronische beperking

  1. Luister de podcast terug via Spotify!
  2. Bekijk de podcast op YouTube!
  3. Of scroll verder lees het artikel!

Balans vinden in ondernemen met een chronische beperking

Ik ben me er bewust van dat de grenzen veranderen wanneer er iets veranderd in mijn leven. Ik ben er ook van overtuigd dat je juist door grenzen te stellen aan je lichaam, je grenzeloos kan leven! Mijn grenzen leren kennen heeft mij geholpen om bewust om te gaan met mijn lichaam. Mijn grens is ziek worden. Dan ga ik tot het gaatje. Wellicht bij iemand anders veel of meer pijn. 

Mijn lichamelijke signalen zijn: trillend ooglid, hoofdpijn, meer vermoeid en oorsuizen. Ervaar ik die signalen, doe ik tien stappen terug. Dan neem ik een dag vrij of plan ik powernapjes in. Ik handel daar meteen naar. Omdat ik anders over mijn grens heen ga. En ziek worden, daar heeft niemand wat aan. Zeker als ondernemen met chronische beperking heeft je bedrijf, je klanten, je omgeving én jijzelf niks aan als je steeds ziek bent.

Als je die signalen leert herkennen, kun je daarop inspelen! Alles maar blijven doen, willen of denken dat het moet. Dat werkt niet. Ik ben er wel van overtuigd dat je alle ballen hoog kunt houden, maar wel pas wanneer je leert luisteren naar je lichaam. Zorgt dat je de balans vindt tussen werk, privé én je lichaam.

Zo vind je balans tussen werk, privé én lichaam!

Wanneer je vóór je grens blijft en al naar de signalen van je lichaam gaat luisteren kun je meer doen. Omdat je elke keer wanneer jij je grens overgaat je moet herstellen, je tijdelijk niks meer kunt doen (zoals werken) en conditie moet opbouwen. Steeds begin je overnieuw. Terwijl wanneer je voor je grens blijft en al rust neemt of naar je lichaam leert luisteren voordat het te laat is, kun je de tijd waarin je ziek bent en moet herstellen verkorten door bijvoorbeeld weekend echt rust te nemen en weer aan de slag te gaan. 

Zo kun je wellicht niet alles te gelijk, maar zeker wel meer! Omdat je minder vaak, snel en lang uit de running bent. Omdat jij weet wat je kan en weet wat je lichaam aankan. Wanneer leert luisteren naar je lichaam en naar jezelf, zul je ervaren dat je je minder beperkt voelt. Dat is balans! 

Ik heb bewust gekozen om te gaan ondernemen, omdat ik zo het beste kan luisteren naar mijn lichaam. Hierin vind ik heel erg de balans. De balans die ik tijdens mijn studie en op stageplekken miste, omdat ik mee moest met de rest en dat kon ik vaak niet waardoor ik steeds die balans kwijt was. 

Nu krijg ik juist vaak te horen, ‘Fenna hoe doe jij het allemaal? Want als ik iets leuks vind, vind ik het lastig om niet in pieken en dalen te leven’. Dus ziek, goed, ziek, goed. Dat is geen balans. 

5 tips om balans te vinden als ondernemer met een beperking

Daarom deel ik 5 tips om balans te vinden in je energie, met het doel dat het in balans is en voor je werk, privé en lichaam.

1. Leer accepteren dat je niet alles tegelijk kunt

Stap voor stap! Ik heb geleerd dat ik niet alles op een dag kan doen of verschillende dingen naast elkaar/tegelijkertijd. Dit heb ik niet op de makkelijkste manier geleerd, veel ziek worden, veel over mijn grenzen heen gegaan en heel veel huilbuien. Het is niet dat ik nu zeg dat ik het nu wel helemaal perfect kan, maar ik het leren accepteren dat ik niet alles tegelijk kan doen. Ik doe het stap voor stap.

Ikzelf, mijn klanten en mijn omgeving hebben er niks aan als ik over mijn grenzen heen ga waardoor ik ziek word en niet kan werken. Als ondernemen met chronische beperking moet je wellicht wat beter kijken naar hoe je dingen aanpakt. Daarom heb ik geleerd om prioriteiten te stellen en efficiënt te werken. Ook heb ik geleerd dat ik het fijn vind om mijn dagen in te delen in blokken.

Ik heb elke doordeweekse dag een soort thema gegeven. Op maandag, dinsdag en woensdag ‘klanten-dagen’. Die dagen werk ik, beantwoord ik belletjes en mijn mail. Ik zorg er die dagen voor dat ik alle dingen die ik voor opdrachtgevers moet doen ik heb gedaan. Zo kan ik donderdag en vrijdag met een gerust hart aan Hou Het Luchtig werken, artikelen typen en aan de marketing werken voor Studio Luchtig en Hou Het Luchtig.

2. Leer nee zeggen

Wanneer je hebt geaccepteerd dat je niet alles tegelijkertijd kunt doen, is het belangrijk dat je nee leert zeggen. Juist door je op één taak, project of doel te richten, is het makkelijker om nee te zeggen

Kost het energie?

Leren nee zeggen kun je door vragen te stellen. Belangrijke vraag voor mij: “kost het me energie? Begin 2021 ben ik gestopt met drie samenwerkingen omdat het me meer energie kostte dan opleverde. En dan heb ik het niet over geld, maar over energie. Met het vertrouwen dat er altijd iets nieuws op je pad komt, durfde ik nee te zeggen.

Zaken tussendoor?

Komt er iets tussendoor wat niet past bij de taak/project/doel waar je mee bezig bent, waarom zou je het dan doen? Vraag jezelf af:

  • Levert het geld op? Ja, heb je er dan tijd/energie voor? Is het goed voor jouw bedrijf/pr/netwerk? Ja, is het de tijd/moeite waard? Vind je het leuk? Ja, moet het meteen of kan het wachten totdat je je huidige taak/project/doel hebt afgerond?
  • Past de tussendoor-taak bij één van de drie, en het liefst moet de tussendoor taak alle drie de vakjes aanvinken, dan kun je het doen. Past het niet, verdoe je tijd en energie er dan niet aan en blijf focus houden op waar je mee bezig bent.

Prioriteiten stellen

Daarnaast werk ik met het principe “first things first”, ik werk met een to do lijst en daar kies ik de drie belangrijkste taken uit voor die dag (iets voor opdrachtgevers doen, taak uitvoeren, administratie, iemand bellen, etcetera). Dit betekent ook nee zegen tegen anderen taken. Wanneer ik die taken heb afgerond mag ik van mijzelf stoppen met werken, wanneer ik tijd en/of energie over heb, kies ik nog een taak uit en doe ik die. Maar ik probeer niet meer dan 4 uur per dag te werken. Ook al ik nog wel het gevoel heb dat ik energie over heb, stop ik met werken en steek ik die energie in een wandeling maken, een boek lezen of app ik een vriendin om wat leuks te gaan doe

3. Plannen 

Ik plan tijd voor werk, tijd voor mezelf en tijd voor mijn sociale leven. Maar ook plan ik ruimte in voor mindere dagen. Social gezien ziet dit eruit dat wanneer ik iets afspreek met vriendinnen, de dag ervoor én erna niks plan qua activiteiten. Dan heb ik hem mogelijkheid om bij te tanken (tijd voor mezelf). En voor werk plan ik ruimte in, wanneer ik deadlines heb, zorg ik ervoor dat waneer ik denk ‘dit kan ik binnen 1 week’ dat ik tegen de opdrachtgever zeg ‘binnen 2 weken is het klaar’, dit geeft mij veel rust.

4. Routine 

Kiezen wat voor jou werkt is hierin een belangrijke stap! Het bijhouden van een energiedagboek heeft mij geholpen om inzicht te krijgen in mijn balans en wat voor mij werkt. Maar ook door flexibel te zijn, ondanks mijn algemene routine. Mijn routine:

  • Opstaan
  • Yoga
  • Ontbijten, aankleden, etcetera. 
  • Ik werk, ongeveer 4 uur.
  • Lunchen
  • Indien nodig doe ik een powernap
  • Middag ga ik vaak wandelen, rust ik, zit ik op de bank, spreek ik af met vriendinnen/zusje/moeder.
  • Later in de middag kom ik thuis en rust ik even.
  • Kook en eet ik
  • Rest van de avond op de bank.

Dit is mijn standaar routine, maar het is niet dat ik ‘nee’ zeg tegen een spontane actie, dus dat wil ik dan ook kunnen doen. Maar door mijn routine zijn alle dagen die ‘normaal’ zijn perfect en kan ik makkelijker ja zeggen tegen een spontane acties omdat ik die balans heb gevonden.

5. Focus

  • Ik doe eerst wat echt eerst moet! Vaak kost dat het meeste energie en ben ik daar alvast mee klaar.
  • Hoofdzaken van bijzaken onderscheiden. Eten en drinken moet echt. Wat komt er daarna? Werken, wandelen, sporten, fysio, boodschappen? En wat komt daarna? Wat moet er gebeuren die dag en waar begin je mee?
  • Dagelijks maak ik een lijstje met 3 dingen die echt moeten. Vaak werk gerelateerd. Die dingen doe ik en als ik tijd en energie over heb doe ik andere dingen op mijn to do lijst. 
  • Ik werk met blokken. In de ochtend werk ik en na de lunch heb ik ruimte voor mezelf, om bijvoorbeeld te wandelen.
  • Mijn werkuren zijn heilig! Ik doe geen kop koffie met vriendinnen om 11.00 uur, want dan werk ik. Sjoemel er niet te veel mee, dat zorgt voor onduidelijkheid en routine vervalt dan.

Focus en stap voor stap! Dat is hoe je balans vindt tussen werk, privé en lichaam. Probeer te kijken wat voor jou werkt en ga op ontdekkingstocht om voor jou een grenzeloos leven te creëren! 

Liefs, Fenna

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

BLIJF OP DE HOOGTE: SCHRIJF JE IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

ondernemen met chronische beperking
Share:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: