Hoe kan je PDS-klachten verminderen & mijn zoektocht

PDS-klachten verminderen

Vaak gaan sociale gelegenheden samen met eten. Een lunch hier, een borrel daar en taartje met thee weer op een ander moment. Supergezellig! Maar het is niet altijd even makkelijk als je darmen niet goed reageren op bepaald eten omdat je PDS hebt. Hoe kun je juist op dat soort gezellige momenten je PDS-klachten verminderen?

PDS-klachten verminderen mogelijk?

Wil je meer lezen over het onderwerp PDS? Lees dan hier meer artikelen. Thuis heb je alles in de hand, weet je precies wat je in je eten stopt qua bijvoorbeeld kruiden. Maar op een ander weet je het vaak maar half. Ik heb het lang ontkend dat mijn darmen een grote rol spelen bij hoe ik mij voel. Tot ik op een gegeven moment dacht ‘ik ga dit onderzoeken’. En dat was meer dan de moeite waard! Ik weet al veel beter waar mijn darmen op reageren, dus waar ze niet tegen kunnen. Dat is iets wat ik door tien keer fout te doen en door veel toiletbezoeken achter ben gekomen.

Leren door te doen

Nu ik dat weet en ik steeds meer leer over FODMAP lukt het mij best goed om te eten zonder te erop reageren. Ik heb nog geen FODMAP-dieet gedaan, maar me alleen al houden aan de ‘regels’ in welke ingrediënten veel en weinig FODMAPs zitten scheelt al een hele boel. Door meer te leren over FODMAP en PDS heb ik het nu meer in de hand en voel ik me beter. Dit boek, ‘De FODMAP-vriendelijke keuken’, heeft daar heel goed bij geholpen! Daarnaast hebben meer mensen dan je wellicht denkt last van PDS. Ik kwam erachter dan een vriendinnetje ook last van haar darmen heeft, door te praten en ervaringen uit te wisselen heeft mij ook erg geholpen. Wees dus niet bang om over je toiletbezoeken te praten J.

Mijn zoektocht

Door lang te denken ‘ik heb andere lichamelijke zooi waar ik me zorgen over maak en mijn darmen horen hier niet bij’, heb ik het probleem lang ontkend. Ik had niet door hoeveel invloed mijn darmen hebben op mijn energielevel of op hoe ik me voel. Maar ook de belemmering die ik ervaarde om niet te eten omdat ik bang was voor wat me te wachten stond. Ik wist niet hoeveel impact mijn darmen hadden op mijn leven tot dat ik er aandacht aan ging besteden.

Ik heb nog geen FODMAP-dieet gevolgd, zeker wel van plan. Wil je meer lezen over het onderwerp PDS? Lees dan hier meer artikelen. Ik deel namelijk ook weleens recepten waar mijn darmen goed op reageren, zoals een bananenbrood. Heb jij nog tips om PDS-klachten verminderen door wat je hebt geleerd tijdens je zoektocht?

Liefs, Fenna

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Hoe kan je PDS-klachten verminderen & mijn zoektocht
PDS-klachten verminderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief