Positief denken met chronische ziekte: 5 praktische tips

positief denken

Positief denken met chronische ziekte, hoe doe je dat toch wordt regelmatig aan mij gevraagd. Eén van mijn beste eigenschappen is dat ik positief ben (al zeg ik het zelf). Ik merk dat dat best lastig is voor mijzelf en ook voor anderen. Dus ik wil een aantal tips delen voor positief denken. Wie wil er nou niet een mindset die wat positiever is? 

Positief denken met chronische ziekte

Ik weet zeker dat ik niet zo ver zou zijn in mijn leven als ik niet positief zou zijn. Het kost op lange termijn minder energie om positief te denken dan negatief. En het geeft ook energie om positief te zijn! Dat betekend niet dat het niet makkelijk is. Ook ik zit soms in een negatieve dip. Maar wanneer ik wil omgaan met tegenslagen dan kan ik daar niet overheen stappen als ik niet positief ben. Positief denken is super belangrijk voor mij en voor mijn lichaam.

positief denken

Leer positief denken met een chronische ziekte

  • No. 1 – Stel haalbare doelen
    Ik ben niet zo goed in haalbare doelen maken omdat ik altijd meer wil dan ik kan. Maar ik maak wel doelen die mogelijk zijn, misschien niet de eerste keer maar zeker de tweede keer. Stel doelen voor jezelf die niet onrealistisch zijn, maar maak doelen die je aankunt. Je kunt ook een groot doel opsplitsen om zo toch het doel te bereiken. Wanneer je dit niet doet blijf je tegen een rots oprennen en omlaag vallen. Dit helpt je niet verder en brengt negatieve gedachten met zich mee.
  • No. 2 – Positieve mensen
    Omring je met mensen die ook positief zijn. Ze mogen gerust wel klagen en zeuren als het maar niet de hele tijd is. Ga met mensen om die net als jij in het leven staan. Wanneer je de hele dag andere mensen hoort zeuren wordt het niet makkelijker om zelf positief te denken. Zo simpel is het. En wanneer je jezelf omringt met enthousiasme en vrolijk mensen word je daar zelf ook vrolijk van. Let er maar eens op, het scheelt heel veel!
  • No.3 – Ga iets doen
    Ga sporten, lunchen met je vriendinnen, naar de bios of stukje wandelen met je hond of cavia. Maar doe iets! Van bewegen en leuke dingen doen krijg je positieve energie. Denk niet de hele tijd dat je het niet kunt doen dat je moe ben. Maar wanneer je het juist wel op deze iets momenten doet krijg je er ook weer energie van. En waarschijnlijk ben je ook moe wanneer je dan de hele dag op de bank ligt en daar word je niet vrolijker van. Dit helpt je om positief te denken door niet de hele tijd met jezelf bezig te zijn en je gedachten bewust te verzetten naar iets positiefs.
  • No 4 – Lach
    Lach! Misschien wil je het niet maar lach toch maar, SMILE! Tip, wanneer het niet lukt om spontaan te lachen ga naar youtube of Facebook en zoek grappige filmpjes. Hierdoor maken je hersenen automatisch een stofje aan waardoor je vrolijker voelt
  • No. 5 – Het zijn de kleine dingetjes
    Het is een cliché, ik weet het, maar het is zo waar. Denk niet dat je alleen maar blij wordt van twee vakantie in de zon of dat je elke week uiteten moet om vrolijk te zijn. Het zijn de kleine dingetjes waar je blij van kunt worden. Dit moet je leren, je moet leren deze kleine dingen te herkennen. Let daar eens op, ga zoeken naar de kleine dingen die je op een dag ziet of doet waar je een glimlach van krijgt. Hier geef ik drie tips om dankbaarheid te oefenen. 

Nog een laatste bonus tip, check de website Positieveling! Als jij nog tips hebt voor positief denken met chronische ziekte, laat die dan achter in de comments. Meer artikelen over dit onderwerp, ik stuur je graag door naar deze website. Voor de rest wil ik je veel positiviteit wensen! 

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.