5 veranderingen & praktische tips voor meer positiviteit

meer positiviteit

Ik ben de laatste 2 maanden veel bezig met wat ik wil? Waar wil ik mijn tijd en energie insteken? Wat is het doel van Hou Het Luchtig? Wat kan ik veranderen om beter in mijn vel te komen? Allemaal vragen die ik belangrijk vind om positief te blijven en voor meer positiviteit. Je kunt wel doorgaan tot je erbij neervalt, maar ik ben van mening dat je soms even moet stil staan bij wat je doet. Nu gaat het lichamelijk redelijk goed met mij, heb ik ook de mogelijkheid om bij deze vragen stil te staan.

Meer positiviteit

Hieronder vertel ik 5 veranderingen die ik heb doorgevoerd om positiever te worden en lekkerder in mijn vel te zitten.

  1. Leuke dingen

Ik ben als eerste gaan kijken wat ik echt heel leuk vind om te doen. Wat zou ik eigenlijk elke dag willen doen, maar doe ik niet. De smoes die meestal naar voren komt is ‘heb ik geen tijd voor’. En eigenlijk vond ik dat zonde, want als je elke dag iets doet wat je leuk en fijn vindt waarom zou je daar dan niet elke dag tijd voor vrij maken. Voor mij waren het de volgende zaken:

  • Mediteren
  • Schrijven
  • Lezen
  • Wandelen
  • Dankbaarheden opschrijven

Al deze items hoeven niet zo lang te duren. Maar je moet er wel bewust tijd voor vrij maken. Toen ik had opgeschreven wat ik elke dag wilde doen werd het duidelijk. En sindsdien probeer ik elke dag deze 5 dingen te doen. Maakt niet uit als het een keertje niet van komt, maar ik voel mij fijn als het er wel van komt.

  1. Meldingen

Ik houd van sociale media, ik vind het leuk! Ik vind mensen volgen leuk en ik vind zelf dingen plasten leuk. Dat betekent niet dat ik er altijd vrolijk van word. Als ik moe ben is sociale media vaak te veel. Sinds kort heb ik alle meldingen op mijn mobiel en laptop uitstaan. Dan bepaal ik zelf wanneer ik Instagram check, in plaatst van dat er een melding binnen komt en je het gevoel hebt dat je het moetchecken. Dit zorgt voor een hoop rust!

positiviteit

  1. Dankbaar

Ik ben sinds kort ook begonnen om (bijna) dagelijks 4 of 5 dingen op te schrijven waar ik dankbaar voor ben. Je kunt dit op schrijven, maar de app Penzu is ook erg fijn om te gebruiken. Sinds ik dit doe ben ik mij nog meer bewust van wat mij dankbaar, blij en positief maakt. Het is een fijn gevoel om hier een aantal tellen bij stil te staan. Het wordt ook steeds makkelijker om automatisch dankbaar te zijn en voor meer positiviteit.

  1. Eten

Let op je eten. Klinkt erg cliché, en dat is het ook. Zoals jullie misschien wel weten heb ik PDS (prikkelbare darm syndroom). Ik kan niet zo goed een balans vinden tussen het verminderen van verstopping, diarree en buikkrampen. Ik had mij hier ook een soort van bij neergelegd. Het is niet anders, soms is het erger en soms wat minder. Maar toch merkte ik dat ik er mijn hier niet happy bij voelde. Het koste te veel energie om te steeds te beslissen wat ik wel of niet kon eten. Maar ook na het eten kost het veel energie omdat mijn darmen nog lang actief waren. Ik ben nu anders gaan eten, alles wat ik eet is licht verteerbaar. Dus geen brood meer, maar marge kwark of een rijstwafel. Dit voelt over heel de dag erg fijn omdat ik niet de hele tijd mijn darmen voel.

  1. Mediteren

Mijn laatste tip voor meer positiviteit is mediteren. Ik mediteer sinds midden januari 2018 elke dag. In de avond mediteer ik 10 minuten om tot rust te komen. Mijn mobiel gaat al 2 uur eerder uit om prikkels te vermijden en mediteren helpt mij om dat laatste beetje rust te vinden om goed in te slapen. Om mediteren vol te houden moet je het toepassen tussen dingen die je elke dag al doet. Bij mij was dat lezen en slapen, en nu is het lezen, mediteren en slapen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn bevindingen om positiever te worden. Kunnen jullie je vinden in mijn uitkomsten? Misschien een ander artikel wat je interessant vindt; productiever worden & je energie beter benutten.Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.