fbpx

Schuldgevoel als je niks doet? Stop daar meteen mee!

Schuldgevoel als je niks doet

Schuldgevoel als je niks doet? Als je in de middag tv kijkt of in je bed ligt? Als je het gevoel het dat je wel nog wel wat zou kunnen doen…

Schuldgevoel als je niks doet?

Ik werk alleen in de ochtenden en in de middagen kan ik me weleens vervelen als mijn vriendinnen werken en niks gepland heb. Om 14.00 uur Netflix aanzetten tot dat je naar bed gaat is ook wel weer een beetje te veel van het goede… moet je niet even iets gaan doen? Heb je misschien nog wel wat energie over om iets te doen… maar morgen moet je ook gewoon weer, dus je kunt niet te veel doen… Herkenbaar?

Hardwerken en het gevoel van druk bezig zijn is tegenwoordig helemaal hip. Als iemand vraagt wat ik gistermiddag heb gedaan en ik zeg “even gewandeld en op de bank gezeten.”, maar het was dinsdag!? Geen weekend. Weet ik en daar ben ik trots op!

Hoe ik me niet schuldig voel als ik in de middagen vrij ben als iedereen om mij heen wél aan het werk is? Hoe ik niet denk ‘ik kan nog wel wat doen…’. Door het te zien als een vrijheid! Hoe lekker is het om om 13.00 uur je laptop dicht te klappen, al je concentratie op het juiste moment en op de juiste manier ingezet én daarna vrij te hebben!! Dat is mega lekker!

Zo stop je daar meteen mee!

Mijn tips om meteen van je schuldgevoelens af te komen, want dat is nergens voor nodig!

  1. Zie het niet als iets negatiefs, maar juist als iets positiefs! Je hebt de vrijheid om in de middagen je eigen ding te doen.
  2. Wees lief voor jezelf en geniet. Steek een kaarsje aan of scroll doelloos door Instagram, gewoon omdat je daar zin in hebt. Niks hoeft en alles mag.
  3. Niks doen is niet slecht, je mag zelfs wel eens wat vaker. Iedereen is zo druk om ons heen, probeer juist wat vaker stil te staan en even niet van hop naar her te rennen.
  4. Maak een lijstje met dingen die je zou kunnen doen als je denkt “ik moet eigenlijk wel wat doen” én daar mag geen werkgerelateerde zaken op staan! Maar dingen zoals: wandelen, thee zetten en boek lezen, jezelf trakteren op een ijsje, vriendin appen of ze tijd heeft, naar film in de middag, tekenen, bullet journaal bijhouden, je pyjama aan doen en serie kijken of een cake bakken.

Bonus tip, heb je nu vaak het gevoel om 18.00 uur “ik had wel kunnen lezen, maar nu heb ik daar geen energie meer voor”? Zet rond 15.00 uur of om 16.00 uur een wekker met lezen als herinnering dat het een optie is om te doen!

Liefs, Fenna

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

BLIJFT OP DE HOOGTE: SCHRIJF JE IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: