fbpx

Meer structuur aanbrengen in je bedrijf? Wat werkt wel én wat niet. 

door | jan 16, 2024 | Ondernemen

Meer structuur aanbrengen in je bedrijf door juist meer los te laten? Werkt het wel of niet? Ik weet dat ik verander en mijn bedrijven veranderen. Bij mij ook… daarom ga ik eerlijke met je delen wat ik eerst altijd deed, en ook regelmatig als tip gaf, maar nu niet meer doe + waarom

Meer structuur aanbrengen in je bedrijf

Ik ben de laatste tijd zo bezig met de vraag: wat werkt er voor mij? Dat ik alles onder de loep neemt. Ook kijk je naar hoe je structuur kan aanbrengen in je bedrijf. Zo heb ik drie dingen waarvan ik weet dat ik ze ooit, hier of op Instagram, als tip heb gegeven en ik er nu niet meer zo naar kijk.

Oké, ik weet dat ik verander, maar toch voelt het alsof ik (ooit) een tip heb gegeven en nu mijn fout moet toegeven. En het eerlijke wat ik kan doen, is met je delen dat ik iets heb geleerd. 

3x Zo breng je meer structuur aan in je bedrijf. 

1. Meer structuur aanbrengen doe je niet zo

Structuur is niet meer heilig, omdat ik nu weet dat het altijd in balans moet staan met flexibiliteit. 

Nu heb ik per week grote lijnen staan, maar precieze invulling komt later en er moet ook ruimte zijn om vanaf te wijken. Ik weet wat er elke dag/week beetje terugkomt en rest vult zich in de week zelf wel op door een lopend project of waar ik dan mijn focus op heb liggen.

Zo heb ik ALTIJD in de ochtend gewerkt en sinds kort heb ik dat niet meer zo vast. Ik volg bijvoorbeeld op woensdagochtend naar een yoga les. Dat had ik een half jaar niet geloofd. Want ik werk dan, dat was gewoon zo.

En nu vind ik het eigenlijk wel fijn om midden in de week mijn ochtend voor mezelf te hebben en rond 13.00 uur achter mijn laptop te kruipen tot ongeveer 17.00 uur. Breekt zo lekker de week, zullen we maar zeggen. 

2. Afspraken automatiseren 

Ik deelde 1 jaar geleden ongeveer dat ik mijn afspraken niet meer automatiseer, ik probeerde het een tijdje uit en vond het helemaal niks. Omdat ik graag meer contact wilde en zo ook beter op mijn grenzen kon letten. Ik vond het namelijk heel irritant als iemand een afspraak maakte op een moment dat mij toch niet zo lekker uitkwam. Die week vond ik dat lastig omdat ik wel had aangegeven dat het kon en zo verloor ik grip op mijn eigen agenda. 

Wat is er de dag ervoor? Wat is er de dag erna? Is het een rustige week of een drukke week? Ik kon er geen rekening mee houden toen.

Maar nu heb ik veel duidelijker wanneer ik afspraak inplan, hoeveel dat er zijn, wat mijn maximaal is.

Hierdoor plan ik ook makkelijker vooruit omdat het zo duidelijk is wat ik aankan en wat ik fijn vind.

En toen ik een tijdje geleden meerdere data en tijd open had staan op hetzelfde moment en niet meer wist wie wat waar wanneer, dacht ik. Misschien moet ik mijn statement terugnemen. 

Omdat ik nu best veel mensen spreek waar ik dan een optie voor uitzet en dan kan diegene niet, wat gewoon logisch is, maar dan houd ik die tijd wel over dus dan probeer ik 1 voor 1 afspraken in te plannen wat ook weer niet handig is…

Dus daarom ga ik bepaalde afspraken weer automatiseren zodat mensen zelf een kijkje in mijn agenda kunnen nemen.

Wél ga ik elke maand echt goed kijken naar mijn agenda, wat is er gepland, wat is er sociaal gaande, zodat ik direct ruimte kan plannen en ik dus wél goed op mijn grenzen kan letten. Liever iets te veel ruimte dan te weinig. 

3. Plannen op papier

Ik plan niet meer op papier… ik plande ALTIJD op papier. Op school al en daarna nog steeds…  In een digitale agenda had ik een overzicht met afspraken en alle andere to do’s schreef ik een papieren planner/agenda. En nu niet meer…

Ik merkte dat er best wel wat kan veranderen per week. 

En mijn pen en papier niet meer bijhouden. Dus ben ik gaan zoeken naar wat wel. Ik probeerde heel veel en ben nu gestrand op Notion waarin ik mijn eigen weekplanning heb gemaakt. 

In Notion heb ik een week overzicht met daarin mijn standaard to do’s, ook handig dat ik die niet meer elke week hoef op te schrijven, en ik kijk elke week aan het begin wat er die week moet gebeuren qua afspraken of projecten en dat vul ik dan aan.

Ook vind ik het leuk aan Notion dat dat ondertussen echt mijn database is voor mijn bedrijf en ik het helemaal kan personaliseren. Heerlijk! 

Wil jij nu ook aan de slag met Notion? Bekijk dan zeker het tempalte wat ik zelf gebruik, voor meer overzicht en structuur in je bedrijf, én die jij ook kunt gebruiken! Ga naar de Notion template.

Leer ondernemen op een manier die voor jou werkt.

Ga bovenal kijken naar wat werkt voor jou zodat je vanuit daar structuur aan kunt grenen in je bedrijf. Dat is precies waar ik mijn mentor klanten bij help. Zodat ze een bedrijf kunnen bouwen dat werkt voor hen en hun grenzen. Ik help je je gezondheid voorop te zetten zonder in te leveren op het resultaat.

Wil je geholpen worden door iemand die weet hoe het is om chronisch ziek te zijn én ondernemer, waardoor jij adviezen krijgt waar je écht iets mee kan? Plan dan een gratis en vrijblijvende een coachsessie bij mij in: plan een gratis sessie.

Liefs, Fenna

P.s. Download het gratis stappenplan: Zo vind je jouw werkroutine met minder energie: www.houhetluchtig.nl/stappenplan-werkroutine