Tips voor gezellige feestdagen met een beperking

tips voor gezellige feestdagen met een beperking

Fijne feestdagen lieve mensen!! Vandaag een aantal tips om de feestdagen met een beperking gezellig en fijn door te komen. Vanavond is het zover, kerstavond! De eerste avond van de vele avonden in december waar je gaat zitten, eten en drinken met alle mensen die je lief vindt! Heerlijk toch? Zeker gezellig, maar er zijn wel een aantal dingen waar je rekening meer kunt/moet houden als het gaat over je lichaam. Op je lichaam moet je deze feestdagen extra goed letten. Dus, daarom deel ik mijn 4 tips voor gezellige feestdagen met een beperking. Tips voor scoliose-, long- en PDS patiënte.

Tips voor gezellige feestdagen met een beperking

  • Middagdutjes

Voor de mensen die mij al langer volgen weten dat middagdutjes heilig zijn voor mij. Zeker als de avond wat langer door gaat dan normaal, zoals de feestdagen. Ga lekker een uurtje in de middag liggen/slapen zodat je lichaam wat energie kan opbouwen. Ik garandeer je dat je je in de avond beter voelt. Het lijkt mij perfect om vandaag, eerste- en tweede kerstdag & oudejaarsdag lekker even te slapen voor dat je het feestgebruis instapt.

  • Doe niet zo gek

Het is leuk als heel je huis versierd, je het lekkerste eten op tafel hebt staan en je helemaal opgetut bent. Maar, dit kost allemaal veel energie! Energie die je misschien niet hebt of energie die liever ergens anders voor wilt gebruiken, zoals een leuke avond hebben. Doe eens niet zo gek, laat dat overdreven lang in de keuken staan maar aan de mensen over die energie zat hebben! Kun jij lekker aanschuiven :).

  • Stel prioriteiten

Je moet naar grootouders, ooms en tantes, ouders, vrienden en vriendinnen… hopelijk heb je door dat dat niet allemaal per se in twee/drie dagen hoeft he?! Je hebt de week erop en die week daarop ook nog. Kijk goed naar wat jij leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt. Nee zeggen mag ook, zeker als het je te veel wordt.

  • Lekker en veel eten

Al dat lekkere eten, begint al bij het ontbijt en eindigt pas bij avondeten, het dessert! Vooral voor de mensen met PDS, let op dat je niet te veel over je eigen ‘eetgrenzen’ gaat. Ik weet een beetje waar mijn darmen wel en niet tegen kunnen. Maar ik weet ook dat het lastig is om iets niet te eten omdat het zo lekker is. Maak keuzes, pak wel het wijntje en niet de chocolademousse (of andersom). Zo zorg je ervoor dat je toch mee kunt doen maar niet om het uur op de wc zit, dat is niet leuk en daar wordt niemand blij van.

  • Let op je houding

Al boven genoemde dingen zijn goed/beter voor je lichaam, mijn lichaam in ieder geval. Ook een goede tip, vooral voor scoliose patiënte, is om op je houding te letten zodat je niet te veel last krijgt van je rug. Let bijvoorbeeld al op de stoel die je kiest waar je de rest van de avond op doorbrengt en sta een keer extra op om van houding te wisselen en je spieren even kunnen bewegen. Goede manier is om even te vragen of je mee kunt helpen met opruimen bijvoorbeeld, win-win situatie.

Nog benieuwd wat ik heb gevraagd aan de kerstman? Klink dan hier. Ga er bovenal heel veel van genieten! Ik ga dat zeker doen, benieuwd naar mijn feestdagen? Vlog mij dan via Instagram! Wat zijn jou plannen deze dagen en wat doe jij voor gezellige feestdagen ondanks je beperking? 

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.