Grenzen stellen aan klanten, dat deed ik niet. Dus kwam ik in de knoop met veeleisende klanten. Dus daar zat ik dan op een vrijdagochtend in Gent. In bed met mijn laptop op schoot terwijl ik dacht: dit doe ik nooit meer.
‘Ja tuurlijk’, was mijn standaard antwoord tegen een klant en zo deed ik twee dingen fout:
- Ik leerde mijn klant dat ik altijd tijd had voor dingen tussendoor.
- Ik communiceerde niet met mijn klanten, het was eenrichtingsverkeer.
Door altijd snel te reageren, wist de klant dat ik tijd had en door altijd maar ja te zeggen kwam de klant weer terug met nog een taakje.
Als ik iets leerde is dat ik de klant de ruimte gaf om veeleisend te zijn, omdat ik mijn grenzen niet communiceerde.
Grenzen leren stellen aan klanten
Ik vond dat de klant koning was, ik was degene die mijn mail opende zonder tijd te hebben om erop te reageren maar het toch deed en ik was degene die mijn agenda liet bepalen door mijn klanten.
Hiervoor was ik niet begonnen met ondernemen. Dit kan zo niet langer.
Ik veranderde mijn gedachtegang, iets wat ik nu mijn klanten ook altijd meegeef als zij het gevoel hebben dat ze geen nee durven zeggen: ik ben een professional, met een goedlopend bedrijf en daar ga ik me daar gedragen.
Meer dan nee zeggen
Je bent geen starter meer met maar één klant en ruimte zat. Dus gedraag je zo ook niet.
Ik koos er per direct voor dat Airbnb bed in Gent; dit nooit meer. Ik ben de baas, ik bepaal en ik stel mijn eigen grenzen.
Ik wil de vrijheid om een paar dagen helemaal vrij te zijn (Hola Malaga!), ik wil een fijne samenwerking wat is gebaseerd op wederzijds respect en ik wil mijn eigen agenda bepalen.
Kom jij in de knoop door veeleisende klanten? Lukt het je niet om je grenzen duidelijk te communiceren? Plan dan vrijblijven een gratis coachingsessie in of stuur mij een DM en dan denk ik graag een keertje met je mee.