4 tips voor de eerste maand zelfstandig wonen met een aandoening

zelfstandig wonen met een aandoening

Dit artikel is bedoeld voor iedereen die niet zeker weet of je het wel aankan om zelfstandig wonen met een (chronische) aandoening. Dat dacht ik eerst wel, ik twijfelde of ik het wel zou kunnen. Maar in een eerder artikel deelde ik al mijn eerste ervaring en nu wil ik graag een aantal praktische tips delen waar ik veel aan heb gehad de eerste maand. 

4 praktische tips voor zelfstandig wonen met een aandoening

Geef jezelf de ruimte om te wennen!

Geef jezelf de ruimte om te wennen aan de situatie. Ik heb bijvoorbeeld de eerste week helemaal niks gedaan aan huishoudelijke taken omdat ik het er niet bij kon hebben. Het was allemaal al veel, koken en werken. Dus, heb ik mezelf de ruimte gegeven om te wennen door zaken die niet per se meteen hoeven er op een later tijdstip bij te pakken. Ook is het wennen en ga je een nieuw ritme opbouwen, omdat je alleen gaat wonen of met iemand anders. Je hoeft met niemand rekening te houden of juist met je partner. Dus houdt er ook rekening mee dat je hier aan moet wennen, ook als je alleen gaat wonen. Je bouwt toch je eigen ritme op dat wellicht anders is. Kijk wat jij fijn vindt!

Huishoudelijk taken

Zoals ik net al beschrijf, de eerste week heb ik hier niks voor gedaan… vanaf week twee heb ik een aantal taken extra opgepakt, zoals stofzuigen en de badkamer. Vanaf week drie heb ik dweilen na het stofzuigen erbij gedaan, wassen en alles stoffen. Pas in week vier deed ik alle taken in een week. Nu doe ik eigenlijk elke dag wel iets. In de ochtend werk ik vier/vier en half uur en dan na de lunch doe ik bijvoorbeeld stofzuigen en dweilen en de dag erop stoffen. Week vier zag er voor mij zo uit:

  • Maandag: stofzuigen en dweilen
  • Dinsdag: stoffen
  • Woensdag: wassen en was ophangen
  • Donderdag: keuken schoonmaken
  • Vrijdag: badkamer schoonmaken
  • Zaterdag: wassen en was ophangen
  • Zondag: bed verschonen

Ik doe elke dag iets in plaats van een keer alles omdat het zo het minste energie kost. Als ik alles in een keer zou doen zou dat het enige zijn wat ik kan die dag. Door het te verdelen heeft het niet zoveel impact op mijn energieniveau. 

Plannen

Ik plan mijn huishoudelijke taken in mijn agenda/planner en dat vind ik erg fijn, hoef ik er verder niet bij na te denken en kan ik zien wat ik heb gedaan. Daarnaast schrijf ik ook op wat ik in de avond ga eten in mijn planner, op deze manier weet ik qua boodschappen nodig heb en kan ik makkelijkere dingen plannen op dagen waarbij ik denk dat ik dat nodig heb. Ook vond ik het in de eerste twee weken lastig qua eten, maar nu ik het op schrijf en voor twee tot drie dagen bedenk is het logischer dan elke dag bedenken hoe en wat. En ik wissel schoonmaak taken ook weleens. Stofzuigen en dweilen kost mij meer energie dan stoffen, dus als ik dan op maandag iets ga doen of als werk langer duurt dan verwacht, wissel ik het om. Komt ook allemaal niet op een dag. En zo past het ook bij mijn sociale agenda, wat ook belangrijk is! 

Schrijven

BONUS TIP & beetje als vervolg op de vorige tip, schrijf! Ik ontdekte dit al in Cambridge. Maar omdat je ineens alleen bent en je tegen niemand kan praten vind ik het wel fijn om zaken en gedachte te orden door ze op te schrijven.

Vraag om hulp

Klinkt misschien als een open deur, maar je hoeft niet alles alleen te doen. Je kunt op heel veel verschillende manieren hulpvragen en voor heel veel dingen! Vraag bijvoorbeeld aan je ouders of ze wat meer eten willen maken zodat jij een portie kan krijgen. Of vraag of ze een keer boodschappen willen doen (omdat ik in mijn eerste maand op mezelf wonen in zelf quarantaine zat heb ik helemaal geen boodschappen gedaan, dat is wel iets om mee rekening te houden, of bestel online!). Regel huishoudelijke hulp, dat was ik eigenlijk ook van plan als ik ooit zelfstadig zou gaan wonen, maar in zelf quarantaine gaat dat natuurlijk niet. Videobel met vriendinnen/vrienden, met je ouders of met je broer/zus, even wat contact is wel fijn als je ineens op jezelf woont. Ook dit is wennen, zie puntje één :).

Hopelijk heb je wat aan deze tips wanneer je zelfstandig gaat wonen met een aandoening! En als jezelf tips hebt, laat ze zeker achter hieronder in de reacties. En ik weet bijna zeker dat je dit artikel ook leuk vindt, “op mezelf wonen bevalt verrassend goed!”.

Liefs, Fenna

Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.