Leren mediteren: verschillende manieren & wat heeft het mij gebracht

leren mediteren

Hoe heb ik leren mediteren? Ik las er veel goede dingen over mediteren en toen ben ik begonnen met hulp van een app en niet meer gestopt. Dat was 1,5 jaar geleden. Ik mediteer dagelijks (type ik vol trots), meestal vijf minuten voordat ik ga slapen. De laatste tijd heb ik weer veel nieuwe dingen geleerd over mediteren en merk ik steeds beter wat mediteren voor mij doet, daar wil ik het vandaag over hebben.

Leren mediteren

Toen ik begon met mediteren heb ik 10 dagen met behulp van een app de basis geleerd. Hier schreef ik eerder al wat over & toen ik een half jaar naderhand nog elke dag mediteerde was schreef ik er weer wat over. Hier schreef ook ik al over drie tips voor leren mediteren. Nu heb ik de laatste tijd weer nieuwe inzichten opgedaan en weer nieuwe dingen geleerd over mediteren die ik graag wil delen. Leren mediteren is namelijk iets wat je doet op lange termijn. Waarom ik ben begonnen met mediteren is simpel, ik wil meer rust in mijn hoofd. Uiteindelijk heeft mediteren mij veel meer gebracht dan alleen dat.

Wat heeft mediteren voor mij gebracht:

  • Ik slaap beter in, vooral omdat ik ’s avonds mediteer, meer in de vorm van ontspanningsoefening.
  • Ik kan mijn lichaam gedurende de dag beter ontspannen door ademhalingsoefeningen toe te passen.
  • Door mediteren ben ik mij bewuster van mijn lichaam en dan vooral pijnpunten waar ik eerder op kan inspelen.
  • Ik weet ook emotioneel beter hoe ik me voel. Hierdoor raak ik minder snel boos omdat ik de emotie die achter de boosheid of frustratie sneller weet te vinden en daar naar te handelen.

Verschillende soorten meditatie

Ontspannen

De afgelopen 1,5 jaar heb ik veel gemediteerd met de app Headspace. Je kunt deze app gratis gebruiken, wanneer je er meer mee wilt doen ga je er voor betalen. Ik heb een abonnement en gebruik vooral de slaap meditaties. ’s Avonds mediteren is voor mij het perfecte moment om bewust te onderzoeken hoe ik mij voel en mijn gedachten te ordenen om tot rust te komen. Nu ben ik me er van bewust dat dit meer een ontspanningsoefening is in plaats van echt mediteren. Ook heb ik geleerd dat wanneer ik wil mediteren om zo innerlijke rust te creëren ik dat niet ’s avonds kan doen omdat het te inspannend is.

Innerlijke rust

Onder andere Headspace gebruikt de metafoor dat de gedachten die je hebt wolken zijn en je eigenlijk de blauwe lucht achter de wolken wilt ervaren, de rust. Dit ben ik nu aan het oefenen door ‘unguided’ meditatie. Ook via de app Headspace zet ik de ‘unguided’ meditatie aan, maar dit is eigenlijk gewoon een timer. Je kunt de timer van je telefoon pakken maar hier schrok ik de hele tijd van op toen die afging. Ik begin, eigenlijk hoe elke meditatie begint, 1) paar keer diep in en uitademen, 2) voelen, zoals voeten op de grond of je kont op de stoel en 3) ik laat mijn ademhaling weer normaal worden en dan concentreer ik me even op de ademhaling vanuit mijn buik. Daarna maak ik gebruik van een matra, hier focus ik mij op. Je mag kiezen wat jij fijn vindt, als het maar neutraal is en geen negatieve of sterke verbeelding oproept. Voorbeelden: ‘ga verder’, ‘groei’, ‘ik straal’. Focus je meer op de klank dan op de betekenis. Ik gebruik ‘I’m’ oftewel, ‘ajem’. Wanneer de ‘wolken’ weg drijven door de focus op de matra kun je die geleidelijk afbouwen met de matra en zo innerlijke rust te ervaren.

Begin rustig met leren mediteren door te beginnen met 3 minuten en bouw dat op tot wat jij fijn vindt. Liever dagelijks 3 minuten dan 1 keer per week, vooral als je innerlijke rust wilt ervaren zal je toch echt moeten oefenen. Ik zeg het tegen iedereen, en nu ook tegen jou, je zult het zelf moeten ervaren wil je mediteren kunnen volhouden.

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.