fbpx

Doelen stellen als ondernemer voor je eigen ontwikkeling

Doelen stellen als ondernemer voor je eigen ontwikkeling

Een doel stellen aks ondernemer kan je helpen met jezelf pushen, jezelf helpen ontwikkelen en je uit je comfort zone halen. Welk idee spookt er al een tijdje door je hoofd? Nieuwe klanten binnen halen, starten van een podcast of vaker aanwezig zijn op Instagram? Iedereen heeft wel een doel of iets wat ze graag zouden willen zien of veranderen. Een doel helpt mij om actie te ondernemen. Maar hoe doe je dat?

Maak elk kwartaal één doel!

Ga elk kwartaal zitten om een nieuw doel te stellen. Als je alleen aan het begin van het jaar een doel stelt, dan worden de doelen vaak heel groot en onoverzichtelijk. Mocht je wel jaarlijks een doel hebben, split die dan in vier stappen zodat je het grote doel meteen overzichtelijk maakt en dan kun je per kwartaal bekijken hoe je doel 1/4 kunt bereiken.

Ik vind het fijn om elk kwartaal te eidingen met een ‘bijwerk’ week voor zaken die zijn blijven liggen en om mijn administratie op orde te krijgen. Maar dat is voor mij ook een mooi moment om te kijken naar afgelopen maand en naar komende maand. Als jij elk kwartaal even kijkt naar waar je het aankomend kwartaal focus op kunt leggen, dan kun je daar meteen een doel voor maken. Met stap voor stap kom je echt heel ver! 

Doelen stellen als ondernemer in drie stappen

In drie gemakkelijke stappen makkelijke doelen maken:

  1. Maak het concreet: door een doel SMART te maken, maak je het heel erg concreet. Zo maak je het namelijk: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Wanneer je je doel in één zin kunt formuleren en SMART kunt maken, weet je precies wat je wilt, waar je naartoe wilt en in welk tijdsbestek. Mocht het niet helemaal SMART zijn, geen man over boord, als het je maar houvast biedt. Want als jij niet weet waar je naartoe wilt, hoe weet je dan als je een doel hebt bereikt? Hoe weet je dan waar je naartoe moet werken? Welke stappen je moet ondernemen? 
  2. Benoem: staat je doel? Benoem het! Vertel het tegen je partner, familie en vrienden. Zet het doel op de achtergrond van je telefoon en op een papiertje naast je bureau. Zorg dat je er niet onderuit komt. Zo wordt je herinnerd aan je doel, maar zorgt het er ook voor dat je constant wordt herinnerd aan je doel. Focus!
  3. Stap voor stap: wanneer je weet wat je wilt en je hebt focus. Dan is het zaak om je doel op te splitten in meerdere stapjes. Kijk waar je nu staat én waar je naartoe wilt? Welke acties moet je uitvoeren of wat heb je nodig om dat te bereiken?

Voorbeeld

Wil je bijvoorbeeld meer klanten? Dan kan je doel zijn: 

Dit doel is dus SMART: “Deze maand (tijd) haal ik 3 nieuwe klanten (meetbaar) binnen.” 

Het is ook zeker realistisch, ik heb het namelijk afgelopen maand gedaan en het is ook acceptabel, het is niet iets geks om zo’n doel te stellen én te bereiken.

Ik heb het doel benoemd aan mijn moeder en vriend. Zo werd ik automatisch accountante gehouden omdat ik weet dat hun mij gaan vragen hoe het te voor staat. 

En ik heb gekeken, wat heb ik nodig? Ik heb ruimte in mijn agenda gepland om sales focus te geven, ik heb mensen in mijn netwerk benaderd en ik heb op social media gezet dat ik ruimte heb voor nieuwe klanten. 3 stappen heb ik gezet om mijn doel stap voor stap haalbaar te maken. 

Zo werd mijn doel in drie stappen makkelijk te formuleren én lukte het mij ook! Vooral omdat ik ergens naartoe werkte. Als ik had gezegd ‘ik wil nieuwe klanten’. Dan was alles vaag gebleven en had ik nergens om naartoe te werken. En hoe had ik dan gewesten wanneer ik een fles champagne open mocht trekken?? 

Wat als je een doel niet haalt?

Geen man overboord! Wees echt niet te streng voor jezelf. Neem je tijd, om een doel tijdgebonden te maken is vaak fijn zodat het overzichtelijk blijft en je echt actie moet ondernemen. Wanneer je  “Deze maand (tijd) haal ik 3 nieuwe klanten (meetbaar) binnen.” Maakt -> “Binnen een half jaar (tijd) haal ik 3 nieuwe klanten (meetbaar) binnen.” Dan heb je veel te veel tijd en ga je wachten tot over vier maanden en dan ben je je doel allang weer vergeten! Maar als het je niet lukt, ga dan even kijken naar waarom het je niet is gelukt? 

Waren het externe factoren, zoals ziek worden. Veranderde je prioriteiten? Vond je het toch nog een beetje eng? En waarom dan? Was het toch nog te groot? Hoe maak je het dan kleiner? 

3 fouten bij het maken en behalen van doelen 

  1. Vaag: zoals het voorbeeld hierboven, als je het te vaag houd weet je niet wanneer je iets te vieren hebt! 
  2. Geen prioriteiten: als ik niet meteen ruimte in mijn agenda had gepland om me te kunnen focussen op sales had ik nu nog steeds geen tijd gehad. Dus stel een doel en maak het werkelijkheid!
  3. Niet reflecteren: als je vergeten om terug te kijken op welke doelen je allemaal hebt gesteld en je reflecteert niet wanneer iets goed of minder goed is gegaan, dan weet je de volgende keer ook niet wat jouw valkuil is en hoe je hier beter mee om kunt gaan. 

Mij helpt het altijd om te bedenken: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan – Pippi Langkous. 

Veel succes! En mocht je het nog niet helemaal uitkomen, voel je vrij om mij en DM te sturen @houhetluchtig! Dan denk ik graag me je mee. 

Liefs, Fenna

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

BLIJFT OP DE HOOGTE: SCHRIJF JE IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

doelen stellen als ondernemer
Share:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: