Powernap: de power van powernaps voor chronische vermoeidheid

powernap

Powernap, middagdutje, schoonheidsslaapje, siësta… definitie: een korte slaap tussen de middag om energie op te doen. Ik maak er graag gebruik van! Soms plan ik het in en soms kan ik niet anders. Soms weet ik al voordat ik ’s ochtend opsta dat ik vanmiddag weer naar bed ga & soms ben ik te eigenwijs om er gebruik van te maken waar ik de rest van de dag spijt van heb. De power (= kracht) van powernaps!

Powernap power

Zoals jullie misschien wel weten heb ik (o.a.) 30% minder longinhoud. Dit houdt in dat ik chronisch moe ben. Een lange tijd heb ik gedacht, het is wat het is. Je kunt er niks aan doen, ik ben gewoon moe. Tot het moment dat ik middagdutjes vaker ging toepassen. Vaak ging ik alleen tussen de middagen slapen als ik ziek was of als ik moest herstellen van een periode dat ik ziek was geweest. Maar nooit echt wanneer ik ‘beter’ was. 

Negatieve lading 

Ik vond het woord middagdutje ook een negatieve lading hebben. Geen idee precies waarom. Maar ik vond dat het iets was voor kleine kinderen. Toen ik door kreeg dat ik dit zo ervaarde, maar wel baat heb rust tussen de middag verving ik het woord door powernap. Misschien een kleine verandering. Maar voor mij was het een verandering van ‘doe ik niet’ naar ‘doe ik wel’. Doordat ik het nu powernap noem is het ook letterlijk wat het is, een korte slaap wat ik energie van krijg. 

Meer energie

Ja, ik ben chronisch moe & ja, dat is soms heel rot. Maar een powernap heeft zeker zijn voordelen, buiten het feit dat ik er me beter door voel:

  • Ik kom middag en avond makkelijker door
  • Ik hoef niet de hele dag op ‘overleef’ stand te staan omdat ik vind dat ik het moet kunnen
  • Ik kan verdeel mijn dag nu eigenlijk door twee en hierdoor kan ik indien nodig ook na de lunch nog contenteren. Zonder powernap ben ik vaak voor de lunch al te moe. 
  • Ik schiet minder snel in de stress vanwege benauwd weer, want met een powernap kan ik een benauwde dag beter aan.
  • Ik ben creatiever en meer focus. Soms zie ik het ook als mediteren, je maakt er zo ook je hoofd leeg, anders val je niet in slaap.
  • Ik zeg sneller ja tegen afspraken in de avond, omdat wanneer ik tussen de middag rust neem ik makkelijker en leuker de avond door kan.

Lengte van een powernap

Lengte van een powernap is zeer belangrijk. Te lang is vaak niet goed. Hier word je duf van of slaap je in de avond niet meer. 5 minuten slaap heeft al invloed. Perfect is tussen de 10 en 20 minuten slapen. Ik zet mijn weker meestal op 25 minuten, ik val nooit meteen in slaap, maar meestal lukt het me wel om 15 minuten te slapen. Hierdoor voel ik mij naderhand meteen weer fris en scherp. Ik heb een tijdje 35 minuten gedaan, maar daardoor duurde het langer voordat ik echt wakker was. Voor mij is 10 tot 20 minuten echt een powernap.

Misschien met je baas overleggen dat je een powernap mag doen…? Bij Google maken ze hier al gebruik van! Maak er gebruik van als je het nodig hebt, plan het desnoods in zodat de optie er is. Ervaar dat het je helpt en zie het als iets positiefs dat het kan.

Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.