fbpx

Minder moeten van jezelf: 4 praktische tips

Minder moeten van jezelf

Minder moeten van jezelf? Maar alles is zo leuk! Ik wil actief zijn op Instagram, bloggen, opdrachten uitvoeren en nieuwe opdrachten binnenhalen. En zo werd ik vorige week met mijn neus weer op de feiten gedrukt. 

Minder moeten van jezelf

Het is geen kwestie van niet willen, maar niet kunnen. Ik wil graag meer werken, iedereen helpen en alles zelf doen. Alles is ook zo leuk! 

Maar helaas, mijn lichaam kan dat niet. Is dat confronterend, ja! Met 20 uur per week werken zit ik al redelijk aan mijn max. En dan wil ik opdrachten uitvoeren, contact onderhouden met klanten, openstaan voor nieuwe kansen, content maken voor Hou Het Luchtig en mails, appjes, telefoontjes en DM’s beantwoorden. 

Klinkt onmogelijk in 20 uur? Ja, soms wel. Daarom was ik vorige week zo moe dat ik twee dagen even niks meer kon. Gelukkig was ik al op de rem getrapt en waren de eerste maatregelen in werking gezet voor twee dagen rust. Schouderklopje.

Minder moeten van jezelf: 4 tips!

  1. Laat de druk los!
    Herken je het stemmetje dat tegen jou zegt dat je iets niet kan of herken je het gevoel dat je niet genoeg bent of niet genoeg doet? Probeer hier bewust mee om te gaan. Leer het stemmetje op het gevoel te herkennen. Wanneer jij je bewust wordt kun jij je reactie erop aanpassen. Zodat jij stop met jezelf schuldig voelen als je even niets niet doet. Zodat jij kunt zeggen tegen dat stemmetje “dit is niet waar, minder dan mijn best kan ik niet doen”. 
  1. Wat moet écht?
    Ja, wat moet echt? Moet je elke dag stofzuigen? Moet je elke dag 1 uur bewegen? Moet je elke dag uitgebreid en gezond koken? Nee. Het enige wat jij echt moet doen is drinken en eten. Als dat het enige is wat je die dag kunt doen, dan is dat zo. Laat los wat je allemaal dénkt te moeten en stel prioriteiten die op die dag passen bij jou energie. 
  1. Tevreden zijn met wat je hebt én wat je wel kan!
    Zoals ik bij tip twee al aangaf, als jij een dag hebt of dagen dat je niks meer kan doen dan echt het hoognodige (eten en drinken) dan is dat zo. Morgen weer een nieuwe dag, morgen weer een kans. Wees tevreden met wat je hebt en met wat je wél kan. Probeer daarom naar de kleine dingen op een dag te kijken, zoals lekkere kop koffie zetten voor jezelf of een boek lezen. Dat heb je gedaan en dat is gelukt. 
  1. Perfectie loslaten!
    Perfectie loslaten is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Laatst hoorde ik iemand zeggen, het is niet belangrijk hoe mooi geformuleerd de mail die je moet sturen is. Maar het is belangrijk dat je de mail verstuurd. Sindsdien probeer ik met bijvoorbeeld mijn mailtjes, waar ik voorheen veel tijd in kon steken, steeds vaker te denken. Staat wat ik wil zeggen op papier? Ja? Oké, versturen. Niet nog drie door lezen. Het hoeft niet perfect. Het moet gewoon gebeuren. Dit principe kun je natuurlijk op heel veel dingen toepassen en dat ga ik zeker doen!

Deze week staat in het teken van terug naar de balans en prioriteiten stellen. Minder moeten, meer mogen van jezelf! En juist dat is voor jezelf zorgen. 

Liefs, Fenna

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

BLIJFT OP DE HOOGTE: SCHRIJF JE IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: