3 fijne scoliose oefeningen voor thuis & een beetje extra motivatie

scoliose oefeningen thuis

Tips om scoliose oefeningen thuis te doen? Hoe krijg ik mijn rug minder stijf? En hoe doe ik dat als ik moe ben? Dit zijn vragen die ik vragen vaak krijg, dus daarom dit artikel. Wanneer ik een tijdje niet sport merk ik dat mijn rug sneller vermoeid is, hierdoor heb ik ook sneller pijnklachten. De afgelopen tijd ben ik op zoek gegaan naar oefeningen die ik dagelijks of wekelijks kan toepassen. Op deze manier heb ik een lijstje gecreëerd met scoliose oefeningen die ik thuis (binnen of buiten) kan doen*.

Scoliose oefeningen thuis

Heb je een beetje extra motivatie nodig om te beginnen met de oefeningen? In samenwerking met Hunkemöller zorg ik voor dat beetje extra motivatie. De nieuwe Doutzen Sport Collection is nu uit en in de foto’s hieronder zie je een aantal items die voor mijn motivatie zorgde**.

scoliose oefeningen thuisscoliose oefeningen thuis

Ochtendritueel

Mijn ochtendritueel: ik stap uit bed en ga op een kleed liggen waar ik de een drietal oefeningen doen. Dit doe ik elke ochtend en op deze manier begin ik mijn dag goed. Fijne en snelle oefening voor scoliose om thuis te doen. Houdt met alle oefening rekening dat het ochtend is en je net wakker bent, dus rustig aan!

  • Zonnegroet (1x)
    Houding
    In deze video kun je zien wat een zonnegroet is, vanaf 2:02 min. Vanuit een buiklig druk je je bovenlichaam omhoog met je armen en ga je weer omlaag.
    Herhaling
    Deze oefening doe ik omdat ik fijn vind voor mijn onderrug. Mijn onderrug is vaak stijf en deze oefening helpt. Bij mij merk ik verbetering als ik de oefening minimaal 5 keer doe.
  • Planken (1x)
    Houding
    Ga op je knieën zitten. Zet je handen op schouderbreedte op de grond, strek je benen naar achteren en zet je tenen op heupbreedte. Span je buik zo goed mogelijk aan, zodat je boven- en onderlichaam een mooie rechte lijn vormen. Zorg ervoor dat je geen last krijgt van je nek!
    Tijd
    Begin rustig wanneer je het nog nooit hebt gedaan. 10 of 15 seconden. Wanneer het te makkelijk is, gooi dan de volgende keer de timer omhoog.
  • Sit ups (1x)
    Houding
    Ga op je rug liggen met je benen gebogen op de grond. Kom langzaam omhoog zodat eerst je schouders van de grond komen en dan de wervelkolom. (je hoeft niet helemaal weer te gaan zitten, wanneer je ‘blijft hangen’ blijf je je spieren aanspannen) Ga weer langzaam terug naar je beginpositie en begin opnieuw.
    Herhaling
    Wanneer je nog nooit sit ups hebt gedaan begin dan met 5 keer. Ik doe elke ochtend 15 sit upts.

scoliose oefeningen thuisscoliose oefeningen thuis

Flexibel zijn

Wat mij helpt om flexibel te zijn is om te gaan golfen. Heerlijke sport in de buitenlucht! Afgelopen zomer heb ik het golfen weer opgepakt en het is zeker een uitdaging voor mijn rug. Maar gelukkig merk ik dat het ook beter gaat en ik het steeds langer vol kan houden. Door de bewegingen blijft mijn rug flexibel, erg fijn.

scoliose oefeningen thuisscoliose oefeningen thuis

Lekker bezig

Nederland in beweging is een oefening die ik graag thuis doe. Laptop erbij en programma gemist een aflevering terug kijken. Zo kan ik op elk moment van de dag 15 minuten bewegen. Ik ben er achter gekomen dat Nederland in Beweging een redelijk ‘oudjes’ imago heeft. Ik raad het zeker aan om het eens te proberen want ik haal er altijd veel voldoening uit. Binnen 15 minuten heb je heel je lichaam gehad en ze geven precies aan waar je op moet letten.

Wat doe jij voor scoliose oefeningen thuis? Hier vind je ook een artikel over scoliose oefening, misschien ook interessant voor jou!

Liefs, Fenna

* Houd er rekening mee dat de oefeningen die hierboven staan voor mij fijn zijn, dat betekent niet dat dat voor jou ook geldt.

** Linkjes naar producten: Tanktop, sportbroek & trui.

Share:

2 Reacties

  1. 17 februari 2019 / 13:29

    Ik heb ook scoliose en begin mijn dag graag met wat yoga. Situps of planken zou ik ook wel kunnen proberen! Ik had eigenlijk nooit gedacht dat dit zou kunnen helpen tegen rugpijn.

    Wat ik ook een leuke tip vind is hoelahoepen! Ik heb het idee dat mijn rug daar na een lange werkdag op kantoor wat losser van wordt.

    • 13 april 2019 / 14:38

      Hee Yrla, ik heb nu twee keer yoga gedaan, gaat best goed. Heb je tips? Als je je buikspieren sterker maakt hoef je rug minder hard te werken, daarom sit-ups en planken :). Succes ermee en dank je wel voor je tips! Liefs, Fenna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.