fbpx

Reizen met een chronische ziekte: zo behoud je je grenzen over de grens

reizen met een chronische ziekte

Reizen met een chronische ziekte, hoe behoud je je grenzen als je letterlijk de grens overgaat? Twee of drie nachtjes weg, even er tussen uit. Heerlijk, maar vaak ook een gedoe en is het dan nog de moeite waard? Vandaag deel ik mijn tips, zodat jij met een gerust hard en veel plezier er even tussen uit kan.

Reizen met een chronische ziekte

Voorheen dacht ik dat twee of drie nachtjes weg te veel moeite was en daarom deed ik het niet. Want je moet je medicatie meenemen, reizen zelf kost energie, op locatie kost energie, je slaapt vaak slechter en dan moet je al weer gaan. Wanneer je 7 dagen of. langer weggaat is de energie/moeite verhouding vaak al wat beter. Maar wat als ik je vertel dat juist die twee of drie nachtjes eg erg leuk zijn én ook haalbaar zijn!

Wanneer je korte reizen maakt met een chronische ziekte zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Ten miste, dat heb ik het afgelopen jaar wel geleerd. Alleen dit jaar al ging ik naar Zuid-Limburg (5 dagen), Scheveningen (1 nachtje), Breskens (2 nachtjes), Cadzand (3 nachtjes), Frankfurt (4 dagen), Kroatie (7 dagen) en ik ben net terug uit Gent (2 nachtjes). Ik heb inderdaad even een inhaalslag gemaakt omdat het vorig jaar allemaal niet kon. Maar oefening baart wel zeker kunst!

Zo behoud je je grenzen over de grens

Tip 1: Paktips voor reizen met een chronische ziekte

Zoals ik al zei, oefening baart kunst en even ertussen uit gaat steeds makkelijker. Zoals inpakken, eerst vond ik dat een heel gedoe. Wat als ik iets vergeet? Wat moet er überhaupt allemaal mee? Ik maakte begin dit jaar een ‘pak lijst’, met van alles erop en als ik daar nu naar terug kijk denk ik ‘waarom zoveel?’. Belangrijkste wat je nodig hebt is je medicatie, telefoon en portemonnee met identiteitsbewijs. De rest kun je altijd kopen, snap wellicht dat dat ook niet ideaal is omdat je geld dan moet uitgeven. Maar is voor mij wel fijn idee dat het eigenlijk niet zo heel snel fout kan gaan. 

Andere tip gericht op inpakken wat ik fijn vind, is om met twee toilettasjes te werken in plaats van alles in 1 tasje proppen, een voor make-up enzo en de andere voor medicatie dingen. Ik zet de twee klaar en standaard dingen zitten er al in, zoals make up remover, tandenborstel, haarelastiek en tandpasta. Daarna doe ik voordat ik vertrek alles wat ik in de ochtend (altijd) gebruik in de toilettasjes en klaar is kees. 

Tip 2: Neem gewoon dat koffertje op wieltjes mee

Je gaat maar 1 nachtje of 2, dan ga je toch niet een koffertje meenemen, zit niet eens vol… doe nu toch maar! Is gewoon handiger om iets te rollen dan een rugzak op je rug (vind ik). Toch dacht ik laatste weer, ja pak maar mijn rugzak want zoveel heb ik niet… Niet moeilijk doen! Ik besloot toch om mijn koffertje op wieltjes mee te nemen en dat was een goed besluit, veel makkelijker. Alles kon er met gemak in.

Tip 3: Je moet niks

Wanneer je gaat reizen met een beperking, blijf dan onthouden dat je eigenlijk niks moet. Natuurlijk wil je dingen zien en wil je de stad of omgeving zien waar je naartoe bent gegaan. Maar dat hoef je echt niet om 09.00 al onder weg te zijn en om 20.00 pas weer terug. Kom op, je hebt ook vakantie. Als je om 11.30 weg gaat na een heerlijk ochtendje rustig klaarmaken en ontbijten en na het eten weer terug gaat naar je verblijft of tussendoor nog even terug gaat om uurtje op bed te rusten, echt geen probleem. Heerlijk zelfs, lekker op je gemak. Of ga overal even op zitten, daar een kop koffie (en even rusten), daar wat lunchen (en rusten), daar een theetje of biertje (en weer even rusten). Daar is het vakantie voor toch?

Tip 4: Bespaar niet op locatie

Locaties om te verblijven die niet in of dichtbij het centrum zitten zijn natuurlijk goedkoper. Maar toch is mijn advies, bespaar daar niet op! Het is heerlijk om niet al je energie te moeten “verspillen” aan reizen/lopen om naar centrum te gaan van de stad waar je verblijft. Ook maakt het dichtbij of in het centrum verblijven makkelijker om in de middag weer even terug te gaan om even uurtje op bed te liggen en daarna te gaan uiteten (bijvoorbeeld). Anders doe je dat toch minder snel aangezien het ook weer energie kost om terug naar de locatie te gaan waar je slaapt. Liever je energie benutten aan dingen zien of doen, toch?

Waar gaat jou volgende reis naartoe?

Liefs, Fenna 

DOWNLOAD MIJN GRATIS EBOOK “IN DRIE STAPPEN GRENZELOOS POSITIEF!”

WIL JIJ WETEN WAT MIJN FAVORIETE PRODUCTEN ZIJN? BEKIJK DAN MIJN WEBSHOP!

BLIJFT OP DE HOOGTE: SCHRIJF JE IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Lees ook:

Bewaar dit artikel op Pinterest:

Share:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inschrijven nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuwtjes, artikelen en nog veel meer! Vul hieronder je naam en e-mail in: